Próbując dokładnie odpowiedzieć na Twoje pytanie, należałoby napisać dość grubą książkę.
W największym skrócie: Twoje ostatnie pytanie wydaje się najlepiej pasować do tego, co się stało. Czyli samo nazywanie Linusa "papieżem" jest mistyfikacją, ponieważ nigdy nie był papieżem w sensie zastępcy Chrystusa na ziemi i szefa instytucji znanej dziś pod nazwą kościoła rzymskokatolickiego. Owszem, był biskupem Rzymu, ustanowionym przez apostołów Piotra i Pawła. W dodatku z wypowiedzi Ireneusza (o którego pytasz) i z tego, jak rozumiał ją Euzebiusz z Cezarei, wynika że Linus był PIERWSZYM w kolejności biskupem Rzymu. Oto słowa Ireneusza:
"Gdy błogosławieni apostołowie kościół założyli i zbudowali, powierzyli urząd biskupa Linusowi. Tego Linusa wspomina Paweł w Listach do Tymoteusza. Następcą jego był Anaklet. Po nim, na trzeciem miejscu po apostołach, biskupem został Klemens, który również widział błogosławionych apostołów i z nimi obcował, a słowa ich dźwięczały jeszcze w uszach jego (...)" [Ireneusz z Lyonu, "Adversus Haereses" III,3,3, cyt. w: Euzebiusz z Cezarei, "Historia Kościelna" V,6,1]Zwróć uwagę, że Klemens został biskupem Rzymu
na trzecim miejscu po apostołach, a nie na czwartym. Gdyby Piotr był pierwszym biskupem Rzymu, Klemens byłby czwartym. Wygląda na to, że Piotr i Paweł założyli kościół w Rzymie, ale żaden z nich nie był tam biskupem, tylko powierzyli tę służbę Linusowi. Tak rozumie słowa Ireneusza sam Euzebiusz:
"Wówczas [za czasów cesarza Trajana] kościołem rzymskim zarządzał jeszcze Klemens, również trzeci z rzędu tamtejszych biskupów, po Piotrze i Pawle, jako że Linus był pierwszy, a drugi Anaklet" [Euzebiusz z Cezarei, "Historia Kościelna" III, 21,1]Zarówno ze słów Ireneusza jak i Euzebiusza wynika, że określenie "po apostołach" [Piotrze i Pawle] nie oznacza, że którykolwiek z nich był biskupem Rzymu, tylko że założyli ten kościół - co się zresztą zgadza z biblijnym opisem służb - rolą apostołów nie było doglądanie trzody na miejscu, tylko zakładanie kościołów.
Jeszcze jeden fragment z Euzebiusza:
"Na biskupstwo kościoła rzymskiego został jako pierwszy wybrany Linus. Paweł, pisząc z Rzymu do Tymoteusza, wspomina o nim wśród pozdrowienia, pod koniec swego Listu" [Euzebiusz z Cezarei, III,2,1]Podobnie rzecz się ma z biskupstwem w Antiochii. Otóż kościół ten został założony przez "apostołów, którzy Pana widzieli". Euzebiusz podaje, że Polikarp został ustanowiony biskupem Antiochii "przez tych, którzy Pana widzieli i Mu służyli". I dalej Euzebiusz pisze:
"Znany był wówczas także Papiasz, biskup kościoła hierapolitańskiego, tudzież Ignacy, sławny dziś jeszcze, który jako drugi następca Piotra zasiadł na biskupstwie antiocheńskim" [Euzebiusz z Cezarei, "Historia Kościelna" III,36,1-3]Czyli określenie "następca Piotra" nie oznaczało, że Piotr był pierwszym biskupem w Antiochii, tylko że założył ten kościół. Podobnie było w Rzymie. Bo przecież Piotr nie mógł być biskupem jednocześnie w Antiochii i w Rzymie.
W tamtych czasach określenie "papa" było zwyczajowo nadawane każdemu biskupowi w każdym kościele. Nawet ksiądz dobrodziej tłumaczący "Historię Kościelną" był zmuszony uznać ten fakt i zamieścić go w przypisie na str. 313 wydania WAM z 1993 roku.
Krótko mówiąc, "sukcesja papieska od Piotra jako biskupa Rzymu" to jest pojęcie bałamutne, które ma sugerować coś innego niż to, czym w rzeczywistości było. To mniej więcej jak z tym dowcipem, w którym na Placu Czerwonym rozdawano mercedesy... ale jak to się mówi "historię piszą zwycięzcy". Więc piszą ją po swojemu.
Milenka napisał(a):
a ja gdzieś/już zapomniałam/czytałam,że to Linus wrzucił Piotra do więzienia
Milenko, to byłaby sensacja. Czy możesz podać źródła tej elektryzującej wieści
