Koriel napisał(a):
Witam,
ja rozumiem wypowiedź pana yarra, dotyczącą "gwałconego nieba" jako aluzję do gwałtowników mających wdzierać się do Królestwa. Ale ja mam dopiero 5 latek w czytaniu Pisma, daleko mi do ukrytej mądrości jaką niektórzy użytkownicy forum prezentują, ale mimo wszystko może trafiłem.
na pytanie: bić czy nie bić? może niech się wypowie Juda
(wybaczcie że cały list, ale pogrubię to co mam do przekazania)
(1) Juda, sługa Jezusa Chrystusa, a brat Jakuba, do powołanych, w Bogu Ojcu umiłowanych, a dla Jezusa Chrystusa zachowanych: (2) Miłosierdzie, pokój i miłość niech będą waszym udziałem w obfitości. (3) Umiłowani! Zabierając się z całą gorliwością do pisania do was o naszym wspólnym zbawieniu, uznałem za konieczne napisać do was i napomnieć was, abyście podjęli walkę o wiarę, która raz na zawsze została przekazana świętym. (4) Wkradli się bowiem pomiędzy was jacyś ludzie, na których od dawna wypisany został ten wyrok potępienia, bezbożni, którzy łaskę Boga naszego obracają w rozpustę i zapierają się naszego jedynego Władcy i Pana, Jezusa Chrystusa. (5) A chcę przypomnieć wam, którzy raz na zawsze wszystko wiecie, że Pan wybawił wprawdzie lud z ziemi egipskiej, ale następnie wytracił tych, którzy nie uwierzyli; (6) aniołów zaś, którzy nie zachowali zakreślonego dla nich okręgu, lecz opuścili własne mieszkanie, trzyma w wiecznych pętach w ciemnicy na wielki dzień sądu; (7) tak też Sodoma i Gomora i okoliczne miasta, które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała, stanowią przykład kary ognia wiecznego za to. (8) Pomimo to ludzie ci, hołdując urojeniom, podobnie kalają ciało swoje, pogardzają zwierzchnościami i bluźnią istotom niebieskim. (9) Tymczasem archanioł Michał, gdy z diabłem wiódł spór i układał się o ciało Mojżesza, nie ośmielił się wypowiedzieć bluźnierczego sądu, lecz rzekł: Niech cię Pan potępi. (10) Ci zaś bluźnią przeciwko rzeczom, których nie znają, natomiast rzeczy, które w naturalny sposób jak nierozumne zwierzęta poznają, gubią ich. (11) Biada im! Bo poszli drogą Kaina i pogrążyli się w błędzie Balaama dla zapłaty, i zginęli w buncie Korego. (12) Oni to są zakałą na waszych ucztach miłości, w których bez obawy biorą udział i tuczą siebie samych, chmurami bez wody unoszonymi przez wiatry, drzewami jesiennymi, które nie rodzą owoców, dwakroć obumarłymi, wykorzenionymi, (13) wściekłymi bałwanami morskimi, wyrzucającymi hańbę swoją, błąkającymi się gwiazdami, dla których zachowane są na wieki najgęstsze ciemności. (14) O nich też prorokował Henoch, siódmy potomek po Adamie, mówiąc: Oto przyszedł Pan z tysiącami swoich świętych, (15) aby dokonać sądu nad wszystkimi i ukarać wszystkich bezbożników za wszystkie ich bezbożne uczynki, których się dopuścili, i za wszystkie bezecne słowa, jakie wypowiedzieli przeciwko niemu bezbożni grzesznicy. (16) Są to ludzie biadający nad losem swoim, kierujący się swoimi pożądliwościami; usta ich głoszą słowa wyniosłe, a dla korzyści schlebiają ludziom. (17) Lecz wy, umiłowani, przypomnijcie sobie słowa wypowiedziane przez apostołów Pana naszego Jezusa Chrystusa, (18) gdy mawiali do was: W czasie ostatecznym wystąpią szydercy, postępujący według swoich bezbożnych pożądliwości. (19) To są ci, którzy wywołują rozłamy, zmysłowi, nie mający Ducha. (20) Ale wy, umiłowani, budujcie siebie samych w oparciu o najświętszą wiarę waszą, módlcie się w Duchu Świętym, (21) zachowajcie siebie samych w miłości Bożej, oczekując miłosierdzia Pana naszego Jezusa Chrystusa, ku życiu wiecznemu. (22) Dla jednych, którzy mają wątpliwości, miejcie litość, (23) wyrywając ich z ognia, ratujcie ich; dla drugich miejcie litość połączoną z obawą, mając odrazę nawet do szaty skalanej przez ciało. (24) A temu, który was może ustrzec od upadku i stawić nieskalanych z weselem przed obliczem swojej chwały, (25) jedynemu Bogu, Zbawicielowi naszemu przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego, niech będzie chwała, uwielbienie, moc i władza przed wszystkimi wiekami i teraz, i po wszystkie wieki. Amen.
(List Judy 1-25, Biblia Warszawska)
także widzę, że nie bić.
Napominać, zachęcać, nie ukrywać wypaczeń, ale robić to tak, aby pozyskać dla Królestwa, a nie zgorszyć zniechęcić, obrzucić błotem, zniszczyć. Ale to też do pewnego czasu.
Później, jeśli jeden z drugim (brat czy siostra - lub ktoś kto nim był - tu nie ma nic o ludziach ze świata - jak odczytuje) nie usłucha, unikać, "mieć odrazę do szaty skalane przez ciało"
W miłości,
K.
a jesli chodzilo o takie bicie/niebicie jakie przedstawil Koriel to moze cos jeszcze dodam;
2:24 - A sługa Pański nie powinien wdawać się w spory, lecz powinien być uprzejmy dla wszystkich, zdolny do nauczania, cierpliwie znoszący przeciwności,
2:25 - napominający z łagodnością krnąbrnych, w nadziei, że Bóg przywiedzie ich kiedyś do upamiętania i do poznania prawdy
2:26 - i że wyzwolą się z sideł diabła, który ich zmusza do pełnienia swojej woli.
Jeszcze ciekawe jest to, ze w jednym miejscu jest napisane; (12)Jeden z nich, ich własny wieszcz powiedział: Kreteńczycy zawsze łgarze, wstrętne bydlęta, brzuchy leniwe. (13) Świadectwo to jest prawdziwe, dla tej też przyczyny
karć ich surowo, ażeby ozdrowieli w wierze (14) i nie słuchali żydowskich baśni i nakazów ludzi, którzy się odwracają od prawdy.
(List do Tytusa), zeby karcic surowo, a w innym tak jak wyzej, zeby napominac krnabrnych z lagodnoscia.
tu chyba potrzeba madrosci jak w przypadku gdy ma sie doczynienia z glupcem !? ;
Cytuj:
Gdy ma się do czynienia z głupcem, Salomon zaleca stosowanie dwóch prostych, ale wykluczających się zasad:
„Nie odpowiadaj głupiemu według jego głupoty, abyś i ty nie upodobnił się do niego”
oraz
„Odpowiedz głupiemu według jego głupoty, aby się nie uważał za mądrego”.
Mądrość polega na tym, że wiemy, kiedy której z tych zasad się trzymać.
Przypowieści Salomona 26:4-5
http://slowo.pl/tuba/rozmowa-z-glupcem-2900.htmp.s. jesli sie w temat nie/zle wstrzelilam to przepraszam.