ani_isza napisał(a):
Smok Wawelski napisał(a):
Jeśli uczymy się rozumieć Prawo, które jest duchowe [Rzym. 7:12,14], to świetnie. Jeśli ktoś pragnie zrozumieć lepiej hebrajski kontekst Pism, to znakomicie. Ale jeśli ktoś (z pogan) robi sobie bożka z Izraela, zaczyna nagle mówić z "hebrajskim akcentem" i próbuje się upodobnić do Żyda, to należy mu wytłumaczyć, że chyba nie zrozumiał Ewangelii do końca. Może rzeczywiście warto będzie zająć się tym tematem w niniwjszym wątku?...
Ja byłbym "za".
Ja też, jeśli można, dlatego podkreśliłam na czerwono sugestię, żeby się odnieść.
ps.: Mam walniętą klawiaturę i brak w niej litery "f" - jak zapomnę dokopiować w tekst, to wybaczcie

[...]
Organizują "chrześcijanie" i zapraszają "chrześcijan". Bez zrozumienia, czym, dla kogo i po co jest Seder oraz Wieczerza Pańska obchodzona jako część Sederu, o których pisał Paweł do KOŚCIOŁA [1 Kor 5:7-8].
Akcent kładzie się na rytuałąch i tradycjach często okultystycznych, a bezmyślnie powielanych, a zaczerpniętych już np. z symbolik pogańskich, jakby od tego miało zależeć czyjeś życie...
Podam przykład z roku 2009, np u franciszkanów:
"[...]Krakowski wieczór był także przepełniony śpiewami żydowskimi – zespół „Jarmuła Band”, co tworzyło atmosferę radości i klimat domowej wspólnoty. Organizatorami wieczoru byli: misja „Poślij Mnie”, Szkoła Ewangelizacji i Życia Chrześcijańskiego „En Christo” oraz nasze franciszkańskie WSD i Klasztor. Radością napawa fakt, że uczestnikami tej paschy byli chrześcijanie z różnych denominacji. Taki wieczór to wędrówka do źródeł naszej wiary, poznawania Chrystusa i przygotowania do głębokiego przeżycia triduum Paschalnego – szczyt liturgii Kościoła i najważniejsze tajemnice naszej wiary."
http://www.franciszkanska4.pl/?p=1639albo:
http://koscioldomowy.pl/index.php?optio ... &Itemid=19albo wcześniejsze też u franciszkanów [2008]:
http://www.opoka.tv/video/programy_tv/s ... p_296.htmlOsobną jest sprawa poruszona przez Makabiego: ekumenia z ludźmi wierzącymi i czczącymi inną osobę nazywaną tylko tak samo - w tym przypadku inną osobą jest Jezus eucharystyczny. To nie jest ten sam Mesjasz, który zasiada po prawicy Ojca, a dodatkowo jest cały pean stworzeń którym czci kultowej się nie odmawia, któzy stoją jako pośrednicy dodatkowi itp.itd. Ekumenia bałwochwalstwa posunięta do wspólnej Wieczerzy Pańskiej, za czym stoją osoby odrodzone, albo organizując takie spotkania, albo godząc się na uczestnictwo po zaproszeniu. Czy bałwochwalstwo jest okultyzmem? Dla mnie jest. Do obchodów Paschy mógł być dopuszczony tyko oczyszczony członek wspólnoty izraelskiej [obrzezany na ciele i nie będący w stanie nieczystości]. Pisma Nowego Przymierza zawierają wyjaśnienia, jak dziś duchowo rozumiemy nakaz obrzezki serca [odrodzenie] i brak nieczystości [człowiek nie trwa w grzechu]. Oraz co to jest wspólnota Kościoła [kiedy ona zachodzi - co mamy wspólne: Pana i posłuszeństwo w uczniostwie Mt. 28:19-20 i jak jedność "widać" Ef. 3:2-4:6].
Może to się komuś przyda.
http://www.opoka.tv/video/programy_tv/s ... p_296.htmlSprawą o jakiej ja pisałam, to zachowanie przez odrodzonych ludzi w tradycji Paschy zwyczajów jakie dołączono do niej na przestrzeni wieków, a które mają mieć wymowę duchową. Sama Pascha nie jest okultystycznym zwyczajem, jest opisana w Pismach Starego Przymierza i do niej odwołuje się Mesjasz w Pismach Nowego Przymierza, a także apostoł Paweł pokazując, że jest to przywilej dla Kościoła jak sama Wieczerza Pańska, która była częścią Wieczerzy Paschalnej gdy czytamy o niej i nakazach Jezusa co do jej powtarzania. Dodatkowo mylne jest zwracanie się do audytorium i zachęcani do wykonywania gestów które "są naszym przywilejem" [ja rozumiem, że są przywilejem dla Kościoła], "mamy w tym udział", "to znak i pamiątka naszego zbawienia i odkupienia w Mesjaszu", itp. itd. To fałszowanie rzeczywistości duchowej wielu osobom na sali. Z pewnością tym, którzy występowali w swoich franciszkańskich strojach identyfikując się z nauczaniem swojego Katechizmu. Gdyby byli odrodzeni nie mieli by czego szukać w Katechizmie i franciszkaństwie.
Jeff Friedman zaczyna opis zwyczajów i we wstępie powołuje się na nastepujące czynnośc[30:15 minuta] , ucząc gremium, jak przebiegają przygotowania i same obchody Paschy:
*pierwszy kielich [uświęcenia/oddzielenia]
*przywołanie zwyczaju palenia chamecu [znalezionego kawałka kwaszonego pieczywa] z prośbą/modlitwą do Pana, żeby każdy kwas jaki pozostał u nich w domu potraktował jak pył ziemi [38:11 minuta]
*nadanie znaczenia konieczności zapalenia świec świątecznych znaczenia prośby do Ducha Świętego o iluminację dla nas [z tradycyjną modlitwą powołującą się na nakaz JHWH żeby zapalać świece-nie ma takiego nakazu w Pismach] - [44:00 minuta]
*polewa wodą rękę prawą x2 i lewą x2 nad misą przy ich obmyciu [powielanie przykazań świadczy o lepszej naturze i oczekiwaniu błogosłąwieństwa za to] - nie wyjaśnił, ale przesąd mówi, że powielanie jest po to, że raz na zidentyfikowanie czegoś, a drugi raz na odrzegnanie się od czegoś, co dana czynność symbolizuje
*J. Friedman zwraca się do audytorium "bracia i siostry" [wcześniej powołał się m.in. na to, co jest symbolem wspólnych obchodów: m.in. przejście z życia do śmierci], a 4 kielichy to znak dla pijących - znak udziału w tych Bożych obietnicach odkupienia,
*powołał się na czas obchodów Pesach - wiosną, gdy życie powraca na ziemię... [53:00 minuta] ma to swój odnośnik w karpas [zielonych ziołach], symbolizujących życie stworzone przez Boga, i 2 razy maczamy w słonej wodzie na znak gorzkości życia
jemy maror: słodycz życia ma zachować w pamięci gorzkość życia Izraela w Egipcie [chrzan]
*wychlapywanie z drugiego kielicha wina [drugi kielich plag] i trzykrotne wymienianie każdej z plag [od 89:00 minuty], żeby pokazać nasz smutek z powodu ceny jaką należało zapłącić za wyzwolenie... - no cóż ja znam taką wymowę jak trzykrotnego splunięcia, żeby na nas ten "urok plagi" nie przyszedł
*jajko jako symbol narzekania, że nie ma już swiątyni i nie ma gdzie skłądać ofiar, ale według rabinów w kształcie jajka, które nie ma początku i końca jest dla nas nadzieja na życie, nadzieja na życie wieczne [101 minuta]
*nawiązanie do przełamania chleba przez Mesjasza, według Jego słów o przełamaniu ciała za ludzi - zachęta wszystkich uczestników na sali aby przełamać się ze sobą kawałkiem macy [afikomen] na znak i ku pamiętaniu naszego wielkiego zbawienia [11 minuta]
*3 kielich [odkupienia] wskazał na odkupienie we krwi Baranka dla wszystkich, którzy wierzą [113 minuta], zachęcił wszystkich do wypicia z kielicha odkupienia
*wskazał na osobny kielich, który stoi z boku stołu, dla proroka Eliasza, który miał przyjść przed Mesjaszem i każdej paschy oczekiwano proroka z nadzieją, że poprzedzi przyjście Mesjasza [115 minuta]; [w domach natomiast dodatkowo w tym momencie otwiera się drzwi symbolicznie zapraszając oczekiwanego Eliasza do środka...tu podał, że się sprawdza, czy za drzwiami stoi Eliasz - 118 minuta]
*4 kielich [chwały]
*dał fałszywie nadzieję współbiesiadnikom [fałszywie, bo skąd wie, że będzie to udziałem każdego z nich], że wspólnie oczekują spotkania już w Nowym Jeruzalem
Przygotowanie spotkania : Czubak Irek, Misja "Poślij Mnie" i Katolickie Stowarzyszenie "En Christo".
ps.: Dyrektorem misji "Poślij Mnie" jest Kazimierz Barczuk...
______________________________________________________
Michael Zinn.
Prezentuje talerz do Sederu: jest to to samo odwołanie, co rok wcześniej u franciszkanów, pokazywał także talerz który ma 6 miejsc/wgłębień. Można go zobaczyć na fotografii w Galerii zdjęć sederu u franciszkanów z roku 2009 [zdjęcie nr 5266]:
http://www.franciszkanska4.pl/?page_id= ... gallery=56 albo podobny tu:
http://www.messianicseder.com/Dywagacje mesjańskie na ten temat:
http://www.messianicseder.com/passnote.html#shank_bonehttp://www.messianicseder.com/messianic_symbolism.htmlGeneralnie w pewnym momencie rabini zdecydowali, że odejdzie się od pięciowgłębieniowego talerza na rzecz sześciowgłębieniowy, gdyż liczba sześć ma pewne specyficzne konotacje duchowe co dobrze celebrować.
Część 1. Pierwsza "ciekawostka doktrynalna"
* to wyjaśnienie dlaczego kobieta zawsze zapala świece - bo Duch Święty ma rodzaj żeński w Biblii, Bóg jest pełen miłości i kobiety reprezentują to ciepło domowego ogniska, - [22:00 minuta; uwaga, tu czas cofa się do zera w trakcie odtwarzania]
kość
* białe jajko nadpalamy na czarno, jako symbol spalonej świątyni
* gorzkie zioła symbol naszego życia, które nie zawsze jest słodkie
* charoset [orzechy miód jabłka] jak glina na wypalanie cegły --> to składniki symbolizujące życie żydowskie
* chleb przaśny, bez zakwasu [kwas przedstawia grzech, co wiemy z Biblii]
* omawia talerz z zagłębieniami [13 minuta]
* [7 minuta] 4 kielichy wina są także dla dzieci [od 3 roku życia w rodzina M. Zinna]; omawia znaczenie kielichów:
pierwszy kielich-duchowe wyzwolenie Żydów przez Abrahama który zniszczył bożki ; 2- fizyczne uratowanie z niewoli w Egipcie; 3 - życie wolne ludu izraelskiego na swojej ziemi i budowanie świątyni jako centrum; 4 kielich - znak przyjścia Mesjasza; sprzątanie domu przed Paschą związane jest ze znalezieniem i z usuwaniem najmniejszego kawałka zakwasu z domu, który symbolizuje grzech, a nasze życie ma być czyste, bez grzechu; [4 min]
w ostatni dzień przed Paschą ojciec rodziny daje łyżkę synowi, który ostatni kawałęk chamecu na nią wygarnia, ojciec spala to symbolicznie przy świecy
* następnie zachęca: uczestnicy mają sobie wyobrazić, że wszyscy są Żydami tak jak kiedyś w Jerozolimie będzie [powiedział, że nie ma tu teraz katolików, baptystow, czy zielonoświątkowców- tylko wszyscy są tu Żydami wierzącymi w Mesjasza] - [1 minuta]
* 2 kielich [5:25] palcem wytrząsa krople wina z kielicha, robiąc to nad talerzem wymienia każdą z plag: krew, zaby, wszy, wściekle zwierzęta, zaraza, wrzody, grad, szarancza, ciemnosci, smierc pierworodnych [komentuje: ubywa nam z tego powodu radosci] - wypijamy 2 kielich, symbolizujązy fizyczne zbawienie; za Zachariaszem, i Torą kości baranka nie mają być złamane
* nawiązując do zgody publicznosci, żeby dziś "być Zydami", zachęca, żeby robili za nim to, co on [podkreślając, że są Żydami i będą to robić może jedyny raz w życiu] - ani słowa o apostole Pawle i Kościele...
* bierze chleb przaśny, który - jak komentuje- symbolicznie uważany jest za bez grzechu, rozdarty
* 3 kielich to nasze wybawienie do nowego życia [pijąc go robimy jak nakazał Mesjasz, wspominając Go sobie, jak sobie życzył]
* wyjaśnia, że 1 miejsce jest zawsze puste, bo zostawia się je dla Eliasza, bo każdy Żyd czyta wtedy Biblię i wie, że najpierw, przed Mesjaszem, ma przyjść Eliasz - najmłodsze dziecko otwiera wtedy drzwi żeby sprawdzić, czy jest tam Eliasz
* zachęca: wypijamy 4 kielich, bo się nam należy, gdyż Jezus rzekł, że wypije go w Nowym Królestwie, a my już częściowo jesteśmy w tym Nowym Królestwie, bo jesteśmy do niego włączeni jako narodzeni na nowo, bo Eliasz dla nas przyszedł już jako Jan Chrzciciel [tłumaczy: tak wskazał go Jezus, ale u nie uwierzono,ze to Eliasz].
ps.: Z Pism Nowego Przymierza wiemy, że za czasów Mesjasza w tradycji przy Sederowej Wieczerzy Paschalnej, tej Wieczerzy którą spożył wraz z uczniami przed męką, wino w kilku kielichach pojawiło się. Mesjasz odwołuje się już do pewnych wskazań, wyjaśnia pewne sprawy [ Łk 22:7-20, Dawid w Psalmie śpiewa o kielichu zbawienia Ps 116:13]. Ale spokojnie można Paschę zachować w sposób zasygnalizowany w Biblii. Pascha to nie jest okazja do wykonania gestów mających mieć oddźwięk duchowy [jak "na szczęście"] i nie jest okazją do ewangelizacji przy wspólnej Wieczerzy Pańskiej, do której zachęca się każdego chętnego - bez bojaźni Bożej.