www.ulicaprosta.net

Forum przy Ulicy Prostej
Teraz jest So maja 10, 2025 11:05 pm

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 137 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: N cze 17, 2007 6:57 pm 
Offline

Dołączył(a): Śr cze 13, 2007 5:40 pm
Posty: 2
odnosnie zboru drogi pańskiej to oni chętnie współdziałaja i utrzymują kontakty z innymi zborami. Mój zbór (wolni chrześcijanie) utrzymuje z nimi kontakty Skupiaja siew znacznej mierze na zwyczajach żydowskich, ale ich nauka odnosnie wiary jako takich jest zbliżona do baptystów.
Raczej ogólnie to ich dobrze odbieram pod tym wzgledem też wspólnie z moim zborem i lokalnym zielonoswiatkowym organizowali konferencje na temat Izraela


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: N cze 17, 2007 9:27 pm 
Offline

Dołączył(a): N maja 08, 2005 5:17 pm
Posty: 595
Lokalizacja: Katowice
Przykro mi,siostro ale nie wyjaśniło.W ogóle nie nawiązałaś do sedna tego tekstu,a więc do przeciwstawieństw jakie prezentuje w nim Paweł.W tym tekście bardzo widoczne jest rozdzielenie;
Dekalog Nowe przymierze
służba śmierci / służba ducha
służba potępienia / służba sprawiedliwości
chwała przemijająca / chwała wieczna

Paweł nie pisze o dekalogu jako o czymś czego chwała kiedyś przeminie-pisze,że ta chwała już przeminęła.(w.9; .....teraz nie ma chwały....)
Co ma z tym tekstem zrobić nawrócony żyd?Odnieść go tylko do pogan?

_________________
adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: N cze 17, 2007 11:43 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt maja 02, 2006 6:16 pm
Posty: 105
Lokalizacja: Bytom
Adamie.
W tym samym miejscu Paweł pisze, że "służba śmierci, wyryta literami na tablicach kamiennych" ma chwałę:

"Jeśli bowiem służba potępienia ma chwałę, daleko więcej obfituje w chwałę służba sprawiedliwości."
2Kor 3:9

Nowe jest lepsze niż Stare z pewnością. Ciekawy byłby wątek w którym rozmawiamy o tym w czym Nowe jest lepsze od Starego.

My rozmawiamy jednak o tym czy wierzący Żyd powinien lub czy może być posłuszny przykazaniom ST.
Jak rozumiem w tym kontekście zadajesz pytanie
Cytuj:
Co ma z tym tekstem zrobić nawrócony żyd?


To co zrobił autor tych słów.

Odpowiedź jest prosta, i to bez wdawania się w interpretacje określeń " służba śmierci" i "służba potępienia". Nawet jeśli posłuszeństwo przymierzu z góry Synaj jest i było w jakiś sposób służbą śmierci i służbą potępienia, to Bóg wymagał od Izraelitów posłuszeństwa temu przymierzu.
Ba. Są Żydzi, którym NT wydaje świadectwo iż byli sprawiedliwi wobec Boga, postępując nienagannie według wszystkich przykazań i ustaw Pańskich tej właśnie służby śmierci.

Chyba stosunkowo łatwiej jest zakwestionować to, że nawróceni Izraelici powinni być posłuszni nakazom ST. Jednak zakwestionowanie tego, że wierzący Izraelici mogą być posłuszni prawom ST jest nie możliwe. Z tej przyczyny, że autor słów, które rzekomo zabraniają tego, sam przestrzegał przykazań ST.

PS. Po zawarciu Nowego Przymierza nastąpiły pewne "zmiany", choćby w systemie ofiarniczym. Jednak precyzowanie tych "zmian" jest ponad moje siły.
Pozdrawiam serdecznie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 7:11 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr maja 10, 2006 11:47 am
Posty: 1007
Lokalizacja: Kielce
michał napisał(a):
Umieszczenie w nazwie słowa mesjaniczna jest etymologicznie bardziej fortunne niż umieszczeni słowa chrześcijańska. Dlaczego? Bo słowo Chrześcijanin pochodzi od słowa chrzest, i w ten sposób wierzący Jezusowi nigdy nie byli nazywani w NT.


SKąd te banialuki?
Słowo chrześcijanin pochodzi od Chrystusa a nie od chrztu. Gdyby tak było nazywano by was baptystami a nie chrześcijaninami!

SPrawdź jak brzmi słowo chrzest w grece i łacinie... a potem nie wypisuj takiech głupot!

_________________
Bóg stworzył ludzi, Samuel Colt uczynił ich równymi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 8:07 am 
Offline

Dołączył(a): N maja 08, 2005 5:17 pm
Posty: 595
Lokalizacja: Katowice
Cytuj:
Z tej przyczyny, że autor słów, które rzekomo zabraniają tego, sam przestrzegał przykazań ST.

Noooo,Michale :roll: ,to już wydaje mi się zbyt daleko idącym wnioskowaniem.
Wiem,że ap.Paweł wykonywał pewne gesty,co do zakonu,ale z kontekstu tych historii wynika,że robił to tylko ze względu na sytuację a nie jako coś stałego.
Poza tym w dalszym ciągu nie widzę odniesienia do wyraźnej opozycji w jakiej Paweł stawia nowe wobec starego w tym tekście z Koryntian.
Paweł nigdzie nie zachęcał do przestrzegania sabatu,a to,że zachodził do synagogi w tym dniu o niczym nie świadczy.

_________________
adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 10:47 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 04, 2007 1:25 pm
Posty: 1505
Lokalizacja: Silesia
Adam napisał(a):
Przykro mi,siostro ale nie wyjaśniło.W ogóle nie nawiązałaś do sedna tego tekstu,a więc do przeciwstawieństw jakie prezentuje w nim Paweł.W tym tekście bardzo widoczne jest rozdzielenie;
1. Dekalog Nowe przymierze
2. służba śmierci / służba ducha
3. służba potępienia / służba sprawiedliwości
4. chwała przemijająca / chwała wieczna

Paweł nie pisze o dekalogu jako o czymś czego chwała kiedyś przeminie-pisze,że ta chwała już przeminęła.(w.9; .....teraz nie ma chwały....)
Co ma z tym tekstem zrobić nawrócony żyd?Odnieść go tylko do pogan?


Ad.1.:
Adamie...czy zakładasz, że świadectwo apostołów (czyli ich spisane listy) wykluczają naukę Jeszui (czyli ewangelie)? bo ja widzę, że Jeszua odnosił prawdę o Sobie i Królestwie Niebieskim do PISM (czyli "Mojżesza", Proroków i Psalmów), a Listy apostołów również na tych odnośnikach bazują i nie wykluczają nauki, którą głosił Mesjasz.

sedno o jakie pytasz, o ile dobrze rozumiem, to: jak możliwe jest przestrzeganie dekalogu w świetle tego, że Paweł nazwał go "służbą śmierci" i jest już Nowe Przymierze?
- nie znalazłam w tych wersetach (2Kor.3:3-18 ) greckiego słowa nomos, które stosowane jest na określenie Prawa Mojżeszowego (czyli Tory), więc na tym fragmencie nakaz odrzucania jej jako już nieaktualnych nakazów jest raczej bezpodstawny - jest tam jedynie "litera" i te "Tablice Kamienne"

(możesz nie akceptować moich wyjaśnień i je odrzucać w całości lub części- masz prawo, ale sprawdź sam; podam Ci linka do strony, z której pobierzesz za darmo i legalnie programy do przeszukiwania Biblii, m.in. NT jest do sprawdzenia w grece, KJV i B.Gdańskiej - zainstaluj sobie i poświęć czas na badanie, czy Twoje odrzucanie ma podstawy):
http://www.e-sword.net/

przyjmij do wiadomości, że porównanie do "tablic kamiennych" służy przeciwstawieniu ich zapowiadanym przez Jeremiasza i Ezechiela "tablicom serc"; odnowienie przymierza przyniosło zapowiadane odnowienia materiału, na który zostaną wpisane Boże nakazy

czy jest to dla kogoś wygodne, czy nie, to tak jest (Ez.36:26-27):
26 I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała. 27 Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali.

Ad.2.:
dlaczego tekst poisany Tory sprowadza śmierć:
-podając definicję przestępstw ujawnia je jako zdefiniowane występki; daje możliwość ludziom do wypaczenia nakazów, poprzez stosowanie systemu reguł zaskarbiających Bożą przychylność bez ufania Jemu, np. system ofierniczy, który Jeszua uniemożliwił pozostawiając Izrael bez świątyni... (ale legalizm nadal jest możliwy); określa karę za te grzechy - śmierć;

Jeszua sam wymieniał nakazy Tory/Mojżesza (Mt.5:17- właściwie do końca rozdziału 7):
7 Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić6. 18 Zaprawdę. bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni. 19 Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim. 20 Bo powiadam wam: Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.
21 Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie zabijaj!7; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. 22 A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. A kto by rzekł swemu bratu: Raka8, podlega Wysokiej Radzie. A kto by mu rzekł: "Bezbożniku", podlega karze piekła ognistego.

Duch ożywia to co martwe, nawet literę, a nawet zamienia niemogący podobać się Najświętszemu legalizm, na szczerą, wynikającą z przemiany postawę serca, które zna osobiście Adonai (który jest Duchem)
Jeszua rozwinął i zaostrzył nakazy nazywane dekalogiem (czyli te szczegółowe wytyczne całej Tory). A Apostołowie zaniechali i nauczali po śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa czegoś innego?

1 Dzieci, bądźcie posłuszne w Panu waszym rodzicom, bo to jest sprawiedliwe. 2 1 Czcij ojca twego i matkę - jest to pierwsze przykazanie z obietnicą - 3 aby ci było dobrze i abyś był długowieczny na ziemi.
- to co to jest? z czego zaczerpnięty jest ten nakaz?
służy śmierci czy może ma wypływać z już przemienionego serca, które chce upodabniać się do Adonai i Jego charakteru?

Ad.3.:
sam tekst spisany na kamiennych tablicach nie ma w sobie mocy (życiodajnej mocy Ducha), żeby uczynić kogoś sprawiedliwym

nawet jeżeli nie akceptujesz tego, powtórzę z poprzedniego posta:

ani_isza napisał(a):
Błędem wymagającym napiętnowania(!) jest więc takie wypatrzenie Tory, które zakłada, że wymaga ona wypełniania LEGALISTYCZNYCH UCZYNKÓW w celu osiągnięcia usprawiedliwienia przed Adonai, a nie ufności Jemu i w Niego (Rzym 9:30-10:21).

Dlatego to Izrael nie otrzymał udziału w tym, co Bóg mu obiecał. Mimo, że Adonai wypełnił ze Swojej strony dane im obietnice (Rzym 11:1-12, 11:11-18 - właściwie do końca wersetu 32).

Dlatego też wcześniej Paweł wyjaśniał (Rzym.8:2-3) i opisał, podobnie jak w 2 do Kor., na czym polega wyzwolenie w "Przymierzu Ducha" i jak to "działa dla nas" (Rzym.8:2-5)
Taki był cel Adonai i przyrzekł go dopełnić w swojej łaskawości, mimo odwrócenia się i odstępstwa Izraela "w literę", a nie zwrócenia się ku zapowiadanej przez Mojżesza OBIETNICY:Mesjaszowi (Ez.36:23-27)


Ad.4.:
9 Po części bowiem tylko poznajemy,
po części prorokujemy.
10 Gdy zaś przyjdzie to, co jest doskonałe,
zniknie to, co jest tylko częściowe.
(...)
12 Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno;
wtedy zaś [zobaczymy] twarzą w twarz:
Teraz poznaję po części,
wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem poznany.
(1Kor.13:12)

Ja rozumiem paralelnie 2Kor.3:18, że odbijamy w sobie Chwałę Jeszui , która za sprawą Ducha Pańskiego odbija się w nas (Bo mam "przemienione serce") i przejawia we mnie Jego Charakter, co jest właśnie przeciwstawne: literze, legalizmowi i czynnościom samousprawiedliwiającym. A gdy nastanie doskonałość nie będzie "tylko odbijania w sobie"...czego oczekuję z nadzieją.

_________________
5775
"Ilu więc nas jest doskonałych, tak myślmy. A jeśli o czymś inaczej myślicie, i to wam Bóg objawi. Jednak w tym, do czego doszliśmy postępujmy według jednej miary i to samo myślmy"(Flp 3:15-16 Uwspółcześniona BG, wyd. Wrota Nadziei)
Welcome to Elijahnet!
"NA WIEKI JHWH SŁOWO TWOJE TRWALE ZASIADŁO W NIEBIOSACH" [interlinia Ps.119:89]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 10:55 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Adam napisał(a):
No więc w nawiązaniu do powyższego, zapodaję pytanie;
Co zrobić z 2 Kor,3,7-18? Nie jest to pytanie tylko do Smoka, ale do wszystkich. Widzimy tutaj wyraźne rozgraniczenie pomiędzy dekalogiem a nowym przymierzem.

Moment. Nie istnieje coś takiego jak "rozgraniczenie między dekalogiem a nowym przymierzem". A to z bardzo prostego powodu: Przymierza się zmieniają, a Prawo Boże jest niezmienne. Dlatego uczesnicy Nowego Przymierza mają wyryte w sercach to samo Prawo, które zostało dane Izraelowi:

"Oto idą dni - mówi Pan - że zawrę z domem izraelskim i z domem judzkim nowe przymierze. Nie takie przymierze, jakie zawarłem z ich ojcami w dniu, gdy ich ująłem za rękę, aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej, które to przymierze oni zerwali, chociaż Ja byłem ich Panem - mówi Pan - lecz takie przymierze zawrę z domem izraelskim po tych dniach, mówi Pan: Złożę mój zakon w ich wnętrzu i wypiszę go na ich sercu. Ja będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I już nie będą siebie nawzajem pouczać, mówiąc: Poznajcie Pana! Gdyż wszyscy oni znać mnie będą, od najmłodszego do najstarszego z nich - mówi Pan - odpuszczę bowiem ich winę, a ich grzechu nigdy nie wspomnę" [Jer. 31:31-34]

Żeby nie było nieporozumień - Bóg mówi w tym miejscu, że włoży TORĘ do wnętrza uczestników Nowego Przymierza. Tyle, że jest to Tora zinterpretowana i wypełniona, ale NIE ANULOWANA przez Mesjasza:

"Nie mniemajcie, że przyszedłem rozwiązać zakon albo proroków; nie przyszedłem rozwiązać, lecz wypełnić. Bo zaprawdę powiadam wam: Dopóki nie przeminie niebo i ziemia, ani jedna jota, ani jedna kreska nie przeminie z zakonu, aż wszystko to się stanie. Ktokolwiek by tedy rozwiązał jedno z tych przykazań najmniejszych i nauczałby tak ludzi, najmniejszym będzie nazwany w Królestwie Niebios; a ktokolwiek by czynił i nauczał, ten będzie nazwany wielkim w Królestwie Niebios" [Mat. 5:17-19]

Paweł po swoim odrodzeniu zrozumiał, że Tora jest duchowa:

"Tak więc zakon jest święty i przykazanie jest święte i sprawiedliwe, i dobre. (...) Wiemy bowiem, że zakon jest duchowy, ja zaś jestem cielesny, zaprzedany grzechowi" [Rzym. 7:12,14]

Tora duchowa jest nazywana Zakonem wolności:

"A bądźcie wykonawcami Słowa, a nie tylko słuchaczami, oszukującymi samych siebie. Bo jeśli ktoś jest słuchaczem Słowa, a nie wykonawcą, to podobny jest do człowieka, który w zwierciadle przygląda się swemu naturalnemu obliczu; bo przypatrzył się sobie i odszedł, i zaraz zapomniał, jakim jest. Ale kto wejrzał w doskonały zakon wolności i trwa w nim, nie jest słuchaczem, który zapomina, lecz wykonawcą; ten będzie błogosławiony w swoim działaniu." [Jak. 1:22-25]

Przymierze jest umową, a nadanie Prawa jest elementem umowy. Dlatego czytamy:

"Albowiem ja sam gotów byłem modlić się o to, by być odłączony od Chrystusa za braci moich, krewnych moich według ciała, Izraelitów, do których należy synostwo i chwała, i przymierza, i nadanie zakonu, i służba Boża, i obietnice, do których należą ojcowie i z których pochodzi Chrystus według ciała; Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen." [Rzym. 9:3-5]

Przeciwstawić sobie można dwa pojęcia tej samej kategorii (np. nie można przeciwstawiać sobie nawzajem masy i długości, mówiąc, że Smok jest np. cięższy niż Adam wysoki). Dlatego Paweł nie przeciwstawia sobie nawzajem Prawa i Przymierza ani przykazań i przymierza.

Cytuj:
Mało tego - jest tutaj bardzo widoczny podział na coś,co jest aktualne i na coś,co przeminęło. Paweł stawia jedno przeciwko drugiemu.

Zgadza się Adamie. Zobaczmy, CO JEST PRZECIWSTAWIONE CZEMU.

"Mając więc taką nadzieję, bardzo śmiało sobie poczynamy, a nie tak, jak Mojżesz, który kładł zasłonę na oblicze swoje, aby synowie izraelscy nie patrzyli na koniec tego, co miało ustać. Lecz umysły ich otępiały. Albowiem aż do dnia dzisiejszego przy czytaniu starego przymierza [diatheke] ta sama zasłona pozostaje nie odsłonięta, gdyż w Chrystusie zostaje ona usunięta. Tak jest aż po dzień dzisiejszy, ilekroć czyta się Mojżesza, zasłona leży na ich sercu; lecz gdy się do Pana nawrócą, zasłona zostaje zdjęta" [II Kor. 3:12-16]

Co miało ustać? Stare Przymierze. Tora jest święta i nie ustaje - została wypełniona i zinterpretowana przez Mesjasza, a następnie włożona do serc uczestników Nowego Przymierza. Razem z Dekalogiem.

"Albowiem ganiąc ich, mówi: Oto idą dni, mówi Pan, a zawrę z domem Izraela i z domem Judy przymierze nowe. Nie takie przymierze, jakie zawarłem z ich ojcami w dniu, gdym ujął ich za rękę, aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej; (...) Gdy mówi: Nowe, to uznał pierwsze za przedawnione; a to, co się przedawnia i starzeje, bliskie jest zaniku" [Hebr. 8:8-9,13]

Służbą śmierci wyrytą na tablicach kamiennych nie były przykazania, tylko przymierze:

"I pozostał tam u Pana przez czterdzieści dni i czterdzieści nocy. Nie jadł chleba i nie pił wody, i spisał na tablicach słowa przymierza, dziesięcioro słów. A gdy Mojżesz zstępował z góry Synaj, mając w ręku dwie tablice Świadectwa, nie wiedział Mojżesz, gdy zstępował z góry, że skóra na twarzy jego promieniała od rozmowy z Panem" [II Mojż. 34:28-29]

W II Kor. 3:7-18 Paweł odwołuje się właśnie do tego fragmentu z II Księgi Mojżeszowej. Przymierze było służbą śmierci, ponieważ zawierało klauzulę:

"Przeklęty, kto nie dochowa słów tego zakonu, aby je spełnić. A cały lud powie: Amen." [V Mojż. 27:26]

Mesjasz i Zbawiciel wypełnił zakon i poniósł śmierć za każdego, kto zakonu nie wypełnił (czy to za Żyda znającego cały zakon, czy za poganina znającego pewne elementy zakonu w ramach prawa naturalnego). Wziął przekleństwo na siebie, ponieważ "przeklęty kazdy, kto zawisl na drzewie" [Gal. 3:13]. Nie anulowal jednak ani jednego przykazania Tory i ostrzegł, żeby tego nie robić [Mat. 5:17-19]. W Nim duchowa Tora staje się żywa dla wszystkich, którym spada z oczu zasłona, ponieważ przestaje być literą zabijającą każdego, kto nie dotrzyma, a zaczyna być wskazówką:, a dla grzeszników pozostaje sędzią:

"Wiemy zaś, że zakon jest dobry, jeżeli ktoś robi z niego właściwy użytek, wiedząc o tym, że zakon nie jest ustanowiony dla sprawiedliwego, lecz dla nieprawych i nieposłusznych, dla bezbożnych i grzeszników, dla bezecnych i nieczystych, dla ojcobójców i matkobójców, dla mężobójców, rozpustników, mężołożników, dla handlarzy ludźmi, dla kłamców, krzywoprzysięzców i dla wszystkiego, co się sprzeciwia zdrowej nauce, zgodnej z ewangelią chwały błogosławionego Boga, która została mi powierzona" [I Tym. 1:8-11]

Prawo jest przekleństwem dla grzeszników i błogosławieństwem dla sprawiedliwych, ponieważ pełni różne funkcje wobec jednych i drugich. Ale pozostaje Prawem nie zmiennym, świętym, dobrym i duchowym.

Cytuj:
Ja w tym fragmencie nie widzę niczego, co sugerowało by jakieś częściowe połączenie nowego ze starym. W ogóle nie widzę też jakiegoś innego stanowiska wobec zakonu dla żydów,a innego dla pogan.

Nie ma połaczenia Starego Przymierza z Nowym Przymierzem, ponieważ stare zostało zastapione przez nowe. Natomiast Tora czyli przykazania są niezmienne i pozostaje tylko problem ich interpretacji, która musiała się zmienić od momentu przyjścia Mesjasza. Pewne elementy Tory zostały zawieszone do czasu Ery Mesjańskiej, kiedy Tora ulegnie zmianie i wzbogaceniu o inne elementy, a nauczał jej będzie sam Mesjasz [Iz. 2:3]. Pewne elementy został zaprowadzone do czasu zaprowadzenia nowego porządku, a dotyczy to przepisów typowo zewnętrznych [Hebr. 9:10].

Wprawdzie nie jestem Żydem, ale jak dotychczas zrozumiałem, że przykazania należy właściwie interpretować i że nie wszystkie przykazania są dla wszystkich. Są takie, które zostały dane Izraelowi na zawsze i jedne z nich nie uległy zmanie ani wypełnieniu i zakończeniu (np. obrzezanie ciała lub szabat), a inne zostały wypełnione w Mesjaszu i ich obchodzenie zmienio swoją formę, co widać np. w I Kor. 5:7-8. Myślę, że tutaj wszyscy jeszcze musimy się sporo nauczyć, wbrew pozorom. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 11:39 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Adam napisał(a):
Wiem, że ap. Paweł wykonywał pewne gesty, co do zakonu, ale z kontekstu tych historii wynika, że robił to tylko ze względu na sytuację a nie jako coś stałego.

O ile dobrze mi się wydaje, w tej sytuacji ciężar dowodu, że Paweł "wykonywał tylko pewne gesty" - czyli przestrzegał zakonu w ramach jakiejś "taktyki" (co na przykład chciał osiągnąć taktycznie ślubując nazyreat według zakonu i prywatnie goląc głowę?) spoczywa na Tobie. Ale sprobuję coś napisać.

Dziesiątki tysięcy [myriades] Żydów w Jerozolimie po nawróceniu gorliwie trzymały się zakonu:

"A oni, gdy to usłyszeli, chwalili Boga i powiedzieli mu: Widzisz, bracie, ile to jest tysięcy Żydów, którzy uwierzyli, a wszyscy gorliwie trzymają się zakonu" [Dz. Ap. 21:20]

Ci ludzie usłyszeli na temat Pawła, co nastepuje:

"o tobie jednak powiedziano im, że wszystkich Żydów, którzy żyją między poganami, nauczasz odstępstwa od Mojżesza, mówiąc, żeby nie obrzezywali dzieci ani też nie zachowywali zwyczajów" [w. 21]

Powstał problem, bo trzeba było wyjaśnić odrodzonym Żydom trzymającym się zakonu, czy Paweł rzeczywiście naucza odstepstwa od zakonu, czy nie. Postanowiono, że:

"Co tu robić? Z pewnością usłyszą, że przyszedłeś. Zrób więc to, co ci mówimy: Jest między nami czterech mężów, którzy uczynili ślub; weź ich, poddaj się wraz z nimi oczyszczeniu i pokryj za nich koszty, aby mogli ostrzyc głowy" [w. 22]

Czemu to mialo służyć?

"wtedy wszyscy poznają, że to, co im o tobie powiedziano, nie odpowiada prawdzie, lecz że i ty sam przestrzegasz zakonu" [23]

Co zrobił Paweł?

"Wówczas Paweł, wziąwszy owych mężów, poddał się wraz z nimi oczyszczeniu następnego dnia i wszedł do świątyni, zgłaszając zakończenie dni oczyszczenia i czas złożenia ofiary za każdego z nich" [w. 26]

Pytanie:

Czy Paweł oszukał własnych braci w Chrystusie, którzy uwierzyli i trzymali się zakonu? Czy Jakub i jego współpracownicy wzięli świadomy udział w tym oszustwie? :?

No i co powiesz na Ananiasza?

"Niejaki Ananiasz, mąż żyjący bogobojnie według zakonu i cieszący się dobrym świadectwem u wszystkich mieszkających tam Żydów, przyszedł do mnie i stanąwszy przy mnie, rzekł: Bracie Saulu, przejrzyj! A ja w tej chwili przejrzałem i spojrzałem na niego. A on rzekł: Bóg ojców naszych przeznaczył cię, abyś poznał wolę jego oraz abyś oglądał Sprawiedliwego i usłyszał głos z ust jego. Ponieważ będziesz mu świadkiem tego, coś widział i słyszał, wobec wszystkich ludzi. A czemu teraz, zwlekasz? Wstań, daj się ochrzcić i obmyj grzechy swoje, wezwawszy imienia jego" [Dz. Ap. 12:16]

Następny oszust i pozorant? :?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 2:45 pm 
Offline

Dołączył(a): So lis 26, 2005 6:31 am
Posty: 105
Apostoł Paweł słowem swym przypieczętował fakt, że nie był pod zakonem Mojżeszowym. Oto słowo Pawła:

1 Kor. 9:20-21
20. I stałem się dla Żydów jako Żyd, aby Żydów pozyskać [stał się "jak Żyd", a więc normalnie nie żył po żydowsku]; dla tych, którzy są pod zakonem, jakobym był pod zakonem [a więc normalnie nie był pod zakonem Mojżesza, co stwierdza już wprost w następnych słowach:], chociaż sam pod zakonem nie jestem, aby tych, którzy są pod zakonem, pozyskać [tu mamy wyjaśnienie, dlaczego apostoł czasami stawał się "jak Żyd" - aby pozyskać starozakonnych dla Chrystusa].


W następnym wersecie wyjaśnił apostoł, że zakonem Bożym jest zakon Chrystusowy i że jemu właśnie podlega.

Jest to powiedziane wprost - "sam pod zakonem nie jestem" - w sposób jasny i oczywisty. I rzecz ma się tak, że ludzie dobrej woli tego się będą trzymać, zaś ludzie złej woli będą szukać sposobów obalenia słowa apostoła dla poparcia swoich tez. I to przy pomocy Pisma. Ale jeśli ktoś jednoznaczne twierdzenie proroka obala wersetami niejednoznacznymi, właściwie jedynie swoim wnioskowaniem, to czy jest to mądra droga?
Czy mądrą drogą jest obalanie świadectwa apostoła za pomocą sztuczki polegającej na stworzeniu wrażenia, że albo Paweł w 1 Kor. 9:20 bredzi, albo jest oszustem i pozorantem? Duchowi Świętemu, w którym działał Paweł, zarzucać oszustwo i pozoranctwo? Dla ocucenia i otrzeźwienia radzę przeczytać 1 Krl 20:37-42 i odpowiedzieć sobie na parę pytań. A potem na jeszcze jedno: czy warto dla potrzeb retorycznych rzucać na apostołów (proroków) brudny cień?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 4:55 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
K. napisał(a):
Apostoł Paweł słowem swym przypieczętował fakt, że nie był pod zakonem Mojżeszowym. Oto słowo Pawła:

1 Kor. 9:20-21
20. I stałem się dla Żydów jako Żyd, aby Żydów pozyskać [stał się "jak Żyd", a więc normalnie nie żył po żydowsku]; dla tych, którzy są pod zakonem, jakobym był pod zakonem [a więc normalnie nie był pod zakonem Mojżesza, co stwierdza już wprost w następnych słowach:], chociaż sam pod zakonem nie jestem, aby tych, którzy są pod zakonem, pozyskać [tu mamy wyjaśnienie, dlaczego apostoł czasami stawał się "jak Żyd" - aby pozyskać starozakonnych dla Chrystusa].


W następnym wersecie wyjaśnił apostoł, że zakonem Bożym jest zakon Chrystusowy i że jemu właśnie podlega.

Przykro mi, ale nie wiesz, o czym piszesz. Może wyjaśnię, bo widzę, że starasz się nie dostrzegać FAKTÓW z życia Pawła, opisanych w Dziejach Apostolskich. Czyli jesli Twoja teoria przeczy faktom, to tym gorzej dla faktów. :lol:

Otóż "być pod zakonem" [gr. hypo nomon] to znaczy być związanym literą legalistycznie pojmowanego Prawa Mojżeszowego. Apostoł nie był pod zakonem Mojżeszowym, ale był pod zakonem Mesjaszowym - czyli byl związany w Duchu Świętym Prawem ożywionym, zinterpretowanym, wypełnionym i podanym przez Mesjasza. Jak wszyscy odrodzeni ludzie. Uważasz, że "zakon Chrystusowy" nie ma nic wspólnego z Torą, skoro sam Jezus powiedział, że ma [Mat. 5;17-19]?

Paweł pamiętał swoją przeszłość, gdy sam polegał na uczynkach Prawa Mojżeszowego i na martwej literze. Po nawróceniu zasłona spadła mu z oczu, ale ewangelizując swoich nieodrodzonych braci według ciała i innych, którzy legalistycznie pojmowali Torę (np. prozelitów) wiedział, jak oni rozumują i potrafił ich zrozumieć, a nastepnie umiał tak do nich przemówić, żeby ich pozyskać.

Nie rób z Pawła krętacza, kłamcy, pozoranta i obłudnika, bo w ten sposób sam rzucasz na niego brudny cień. Nie zarzucaj Duchowi Świętemu, w którym działał Paweł, pozoranctwa i oszustwa - z tekstu wynika, że przestrzegał zakonu on, przestrzegal zakonu Ananiasz, przestrzegał zakonu Jakub, przestrzegali zakonu starsi społeczności w Jerozolimie i przestrzegały zakonu dziesiątki tysięcy odrodzonych Żydów w całym mieście. Tobie to nie pasuje i dlatego sam usiłujesz zrobić z nich wszystkich krętaczy, kłamców i obłudników. A potem jeszcze zarzucasz to komuś innemu. Nieładnie. To się nazywa już nie tylko walka, ale nieczysta walka. Owoc Ducha?

Wykaż odrobinę uczciwości w podejściu do Biblii, zamiast traktować ją jako podpórkę własnej ideologii.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 5:32 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 04, 2007 1:25 pm
Posty: 1505
Lokalizacja: Silesia
K. niewiele sobie trudu zadałeś :lol:

i nie doczytałeś postów...a wypada wpadając na rozmowę zapoznać się z wcześniejszymi wypowiedziami...bo widać żeś "odziany w niewiedzę" :lol:
doczytaj dwa ostatnie posty Smoka

.. a ja też już trochę n.t. "herezji o Pawle-Żydzie" przytoczyłam w innym temacie - link poniżej cytaty- a nawet o "Jeszui-żyjącym po żydowsku":

ani_isza napisał(a):
Apostoł Paweł swoim przykładem pokazywał, że jednak nie jest niemożliwym bycie Żydem = Żydem jako wyznawcą Jeszuy Mesjasza:

- (1) Przybył także do Derbe i Listry . Był tam pewien uczeń imieniem Tymoteusz, syn Żydówki, która przyjęła wiarę, i ojca Greka. (2) Bracia z Listry dawali o nim dobre świadectwo. (3) Paweł postanowił zabrać go z sobą w podróż. Obrzezał go jednak ze względu za Żydów, którzy mieszkali w tamtejszych stronach. Wszyscy bowiem wiedzieli, że ojciec jego był Grekiem. (4) Kiedy przechodzili przez miasta, nakazywali im przestrzegać postanowień powziętych w Jerozolimie przez Apostołów i starszych.


- (3) a ponieważ znał to samo rzemiosło, zamieszkał u nich i pracował; zajmowali się wyrobem namiotów. (4) A co szabat rozprawiał w synagodze i przekonywał tak Żydów, jak i Greków. (5) Kiedy Sylas i Tymoteusz przyszli z Macedonii, Paweł oddał się wyłącznie nauczaniu i udowadniał Żydom, że Jezus jest Mesjaszem. (6) A kiedy się sprzeciwiali i bluźnili, otrząsnął swe szaty i powiedział do nich: Krew wasza na waszą głowę, jam nie winien. Od tej chwili pójdę do pogan.

(Dzieje Apost. 18:3-6, Biblia Tysiąclecia)

- (22) Cóż więc począć? W każdym wypadku dowiedzą się, żeś przybył. (23) Zrób więc to, co ci mówimy: Mamy tu czterech mężczyzn, którzy złożyli ślub, (24) weź ich z sobą, poddaj się razem z nimi oczyszczeniu, pokryj za nich koszty, aby mogli ostrzyc sobie głowy, a wtedy wszyscy przekonają się, że w tym, czego się dowiedzieli o tobie, nie tylko nie ma źdźbła prawdy, lecz że ty sam przestrzegasz Prawa na ró (25) Co zaś do pogan, którzy uwierzyli, posłaliśmy im na piśmie polecenie, aby powstrzymali się od pokarmów ofiarowanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu. (26) Wtedy Paweł wziął z sobą tych mężów, następnego dnia poddał się razem z nimi oczyszczeniu, wszedł do świątyni i zgłosił /termin/ wypełnienia dni oczyszczenia, aż zostanie złożona ofiara za każdego z nich.

(Dzieje Apost. 21:22-26, Biblia Tysiąclecia)

ale chyba większość "wyznawców Jeszuy będących z pogan" nie potrzebuje stawać się konwertytami i nakładać na siebie takich wymogów (np.: obrzezania fizycznego), chociaż kto chce szabat święcić dla Boga - dla Boga go święci i nic nam do tego... Paweł nie twierdził nigdzie, że jest to grzechem...
[/b]

Paweł nie wyrzekł się swojego żydostwa, ale potrafił odnosić się z szacunkiem do położenia kulturowego innych grup etnicznych, którym niósł Dobrą Nowinę( 1 Kor.rozdziały 9 i 10), Żydom dawał przykłady/argumenty z Tory, Grekom z filozofów im rozumianych

***Paweł zalecał wielokrotnie wystrzeganie się obłudy i dwulicowości, więc wątpię aby ewentualny argument o DWULICOWOŚCI PAWŁA (że robił coś tylko z uwagi na Żydów) miał uzasadnienie merytoryczne... i wyjaśniał Koryntianom jak powinni Pesach obchodzić...dziwny gość...nie? i to wzystko jest w Nowym Testamencie...może ktoś sie machnął i włączył "pisma nienatchnione" (albo fragmenty niepoprawne doktrynalnie...)

...z resztą jak ktoś bardzo chce, to może nawet naśladować samego Mesjasza i porobić sobie frędzle u dołu koszuli (cicit):

(53) Gdy się przeprawili, przypłynęli do ziemi Genezaret i przybili do brzegu. (54) Skoro wysiedli z łodzi, zaraz Go poznano. (55) Ludzie biegali po całej owej okolicy i zaczęli znosić na noszach chorych, tam gdzie, jak słyszeli, przebywa. (56) I gdziekolwiek wchodził do wsi, do miast czy osad, kładli chorych na otwartych miejscach i prosili Go, żeby choć frędzli u Jego płaszcza mogli się dotknąć. A wszyscy, którzy się Go dotknęli, odzyskiwali zdrowie.
naczyń miedzianych.(Ew. Marka 6:53-56, Biblia Tysiąclecia)
o cicit jest też w : Ew. Łukasza 8:41-47 / Ew. Mateusza 9:17-23 / Ew. Mateusza 14:33 8)

http://ulicaprosta.lap.pl/forum/viewtop ... ght=#19519

tak więc przypisujesz obłudę Pawłowi, że robił coś jako pozorant...przed Żydami był Żydem, a przed poganami musiałby co robić, żeby ich pozyskać? jeść z krwią?

K. napisał(a):
Apostoł Paweł słowem swym przypieczętował fakt, że nie był pod zakonem Mojżeszowym. Oto słowo Pawła:

1 Kor. 9:20-21
20. I stałem się dla Żydów jako Żyd, aby Żydów pozyskać [stał się "jak Żyd", a więc normalnie nie żył po żydowsku]; dla tych, którzy są pod zakonem, jakobym był pod zakonem [a więc normalnie nie był pod zakonem Mojżesza, co stwierdza już wprost w następnych słowach:], chociaż sam pod zakonem nie jestem, aby tych, którzy są pod zakonem, pozyskać [tu mamy wyjaśnienie, dlaczego apostoł czasami stawał się "jak Żyd" - aby pozyskać starozakonnych dla Chrystusa].


W następnym wersecie wyjaśnił apostoł, że zakonem Bożym jest zakon Chrystusowy i że jemu właśnie podlega.

Jest to powiedziane wprost - "sam pod zakonem nie jestem" - w sposób jasny i oczywisty.


przez odrzucenie Przymierza w Mesjaszu, które to Zakon głosił, w ostatecznym rozrachunku każdego czeka jedynie na śmierć...

ale zdaje się, że mylisz bycie jedynie wykonawcą przepisów Tory i bycie jedynie pod osądem Zakonu, z wypełnianiem nakazów danych przez Boga, które nadal obowiązują, bo na nich polegają wciąż aktualne, a pochodzące z Tory zalecenia z NT (doczytaj lepiej wcześniejsze posty w tym temacie i oszczędź sobie argumentów o "ludziach dobrej woli"):


- 1 Dzieci, bądźcie posłuszne w Panu waszym rodzicom, bo to jest sprawiedliwe. 2 Czcij ojca twego i matkę - jest to pierwsze przykazanie z obietnicą - 3 aby ci było dobrze i abyś był długowieczny na ziemi. (Ef.6:1-3)

i u Jakuba:

8 Jeśli przeto zgodnie z Pismem wypełniacie królewskie Prawo: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego, dobrze czynicie. 9 Jeżeli zaś kierujecie się względem na osobę, popełniacie grzech, i Prawo potępi was jako przestępców. ( Jk.2:8-9)

K. napisał(a):
Czy mądrą drogą jest obalanie świadectwa apostoła za pomocą sztuczki polegającej na stworzeniu wrażenia, że albo Paweł w 1 Kor. 9:20 bredzi, albo jest oszustem i pozorantem? Duchowi Świętemu, w którym działał Paweł, zarzucać oszustwo i pozoranctwo?


a tutaj Paweł bredził Twoim zdaniem?:

12 Prawo samo jest bezsprzecznie święte; święte, sprawiedliwe i dobre jest też przykazanie. (Rzym.7:12)

i tutaj:

8 Nikomu nie bądźcie nic dłużni poza wzajemną miłością. Kto bowiem miłuje bliźniego, wypełnił Prawo. 9 Albowiem przykazania: Nie cudzołóż, nie zabijaj, nie kradnij, nie pożądaj, i wszystkie inne - streszczają się w tym nakazie: Miłuj bliźniego swego jak siebie samego! 10 Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem Prawa (Rzym. 13:8-10)

K. napisał(a):
Dla ocucenia i otrzeźwienia radzę przeczytać 1 Krl 20:37-42 i odpowiedzieć sobie na parę pytań. A potem na jeszcze jedno: czy warto dla potrzeb retorycznych rzucać na apostołów (proroków) brudny cień?


brudny cień to bycie Żydem i życie zgodne z tym, jak Bóg/Jeszua nakazał? On właściwie ustawił Torę dla człowieka, a nie anulował jej...

i nie bardzo rozumiem, co masz do przekazania tymi frgm. z 1Krl.20:37-42:

37 [Ów człowiek] znalazł sobie innego człowieka i rzekł: «Uderzże mnie!» Wtedy ten człowiek wymierzył mu taki cios, że go zranił. 38 A ów prorok poszedł i stanąwszy królowi izraelskiemu na drodze, nie dał się poznać, dzięki przepasce na oczach. 39 A kiedy król go mijał, wtedy on zawołał do króla i rzekł: «Twój sługa wszedł w wir walki i oto jakiś człowiek oddalił się i przyprowadziwszy kogoś do mnie, powiedział: "Pilnuj tego człowieka. Jeśliby go zabrakło, to będziesz musiał za jego życie oddać twoje życie albo będziesz musiał zapłacić talent srebra". 40 I właśnie zdarzyło się, że kiedy twój sługa rozglądał się9 tu i tam, wówczas [pilnowany] znikł». Król izraelski wówczas mu powiedział: «Taki niech będzie na ciebie wyrok, ty sam rozstrzygnąłeś». 41 A on szybko odsunął opaskę ze swoich oczu. Dopiero wtedy król izraelski spostrzegł, że to jest jeden z proroków. 42 Wówczas powiedział mu: «Tak mówi Pan: Za to, że wypuściłeś ze swojej ręki człowieka, który podlega mojej klątwie, będziesz musiał za jego życie oddać twoje życie i twój lud za jego lud».

:?: :?: :?:

_________________
5775
"Ilu więc nas jest doskonałych, tak myślmy. A jeśli o czymś inaczej myślicie, i to wam Bóg objawi. Jednak w tym, do czego doszliśmy postępujmy według jednej miary i to samo myślmy"(Flp 3:15-16 Uwspółcześniona BG, wyd. Wrota Nadziei)
Welcome to Elijahnet!
"NA WIEKI JHWH SŁOWO TWOJE TRWALE ZASIADŁO W NIEBIOSACH" [interlinia Ps.119:89]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 6:32 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N cze 18, 2006 7:21 pm
Posty: 246
Kolosan 4:11
"11. I Jezus, zwany Justem. Oni są jedynymi Żydami, którzy są współpracownikami moimi dla sprawy Królestwa Bożego, oni stali się dla mnie pociechą".(BW)

Nie wiem czy ten fragment ma jakieś znaczenie ale ja dostrzegam wyraźne rozgraniczenie Żydów.

_________________
Początkiem mądrości jest bojaźń Pana
Przyp.9:10


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pn cze 18, 2007 11:16 pm 
Offline

Dołączył(a): So lis 26, 2005 6:31 am
Posty: 105
ani_isza:

Cytuj:
K. niewiele sobie trudu zadałeś

Wystarczy. Można by tu oczywiście toczyć spory i każde zdanie ludzi, którym mylą się Przymierza, prostować, ale to rodziłoby kolejne fatalne potoki słów. 1 Kor. 9:20 temat wyczerpuje, a to, kto pójdzie w prawo, a kto w lewo, zależy nie tylko od tego, czy umie czytać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Wt cze 19, 2007 9:40 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt maja 02, 2006 6:16 pm
Posty: 105
Lokalizacja: Bytom
PRZEPROSINY

Chciałbym publicznie przeprosić tych wszystkich, których wprowadziłem w błąd pisząc, ze słowo chrześcijanin pochodzi od słowa chrzest. Wczorajszy dzień minął mi na sprawdzeniu sprawy. Zarówno słowo chrzest jak i chrześcijanin pochodzi od słowa chrystus.
Tłumaczę, że moje przekonanie zbudowałem na przekazie jednej osoby, (jest to człowiek wierzący z tytułem doktora - a tacy się wszak nie mylą) i nigdy już tego nie sprawdzałem. Bardzo mi przykro i wstyd. Jeszcze raz przepraszam. Agnostyka nie przepraszam, bo i w błąd nie dał się wprowadzić. Jemu dziękuję za grzeczne zwrócenie mi uwagi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Wt cze 19, 2007 10:59 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 04, 2007 1:25 pm
Posty: 1505
Lokalizacja: Silesia
K. napisał(a):
Wystarczy. Można by tu oczywiście toczyć spory i każde zdanie ludzi, którym mylą się Przymierza, prostować, ale to rodziłoby kolejne fatalne potoki słów. 1 Kor. 9:20 temat wyczerpuje, a to, kto pójdzie w prawo, a kto w lewo, zależy nie tylko od tego, czy umie czytać.


Chcesz coś udowadniać, bo życie jakie prowadził Paweł jest dla Ciebie brzydkie?

Jednym wersetem, wyrwanym z całej przemowy apostoła budujesz swoją naukę...to czytaj dalej, rozdziały 1Kor. 10:32-11-2

(10.) 32 Nie bądźcie zgorszeniem ani dla Żydów, ani dla Greków, ani dla Kościoła Bożego, 33 podobnie jak ja, który się staram przypodobać wszystkim pod każdym względem nie szukając własnej korzyści, lecz dobra wielu, aby byli zbawieni. (11.) 1 Bądźcie naśladowcami moimi, tak jak ja jestem naśladowcą Chrystusa. 2 Pochwalam was, bracia, za to, że we wszystkim pomni na mnie jesteście i że tak, jak wam przekazałem, zachowujecie tradycję

zadałam sobie trud i podaję wyjaśnienie wyrazu TRADYCJA umieszczonego przez Pawła w 1Kor. 11:2 (duży "wyraz", cokolwiek znaczył dla Pawła, znaczył też dla Koryntian, którzy i Paschę obchodzili...)

G3862
paradosis
par-ad'-os-is
From G3860; transmission, that is, (concretely) a precept; specifically the Jewish traditionary law: - ordinance, tradition.
http://www.e-sword.net/

Najśmieszniejsze w tym wszystki, a i najsmutniejsze zarazem, jest to, że to nie Paweł miał jakiś problem z własną tożsamością narodowo-religijną opisaną w Dziejach Apostolskich. Nie ukrywał jej, żył w zgodzie z tradycją tak, jak i Jezus, nie miał z tym problemu.

Dla słabych (tych co umieszczają swoje poczucie bezpieczeństwa/sprawiedliwości w złym miejscu w stosunku do Boga) stał się słaby, aby ich w niczym nie zniechęcić, identyfikował się z nimi w ich położeniu i nie wynosił się nad nich swoim poznaniem wolności od "stawiania uczynkowości jako własnej sprawiedliwości przed Bogiem". Na tym polega właśnie "Prawo Chrystusowe" - Duchowe poznanie mocy odkupienia. I na tym polega życie wyzwolone spod "litery Prawa", Prawa rozumianego jako zbawienie z uczynków.
"Prawo Chrystusowe" nie zastąpiło Tory, jest ono natomiast bardzo ważną dla Żydów PRAWIDŁOWĄ ZASADĄ podejścia do Pism jako całości.

Dlatego Pisma/Tanach, do których nawiązywał Jeszua i do których nawiązują apostołowie, są potwierdzeniem słuszności głoszonych przez nich nauk i prawd. Demaskuje się na ich (Pism) podstawie to, co niezgodne z "naturą i nakazami Boga".
Nawet proroctwa i prorocy mieli być w-g Pism oceniani jako wiarogodni i posłani przez Boga: Powt.Pr. 13:3-12 i 18:15-22.

I nauki Jeszui i apostołów jako niezafałszowane (bo sprawdzalne z wzorem danym osobiście przez Boga) mają podstawę do bycia głoszonym OBJAWIENIEM O NOWYM PRZYMIERZU, które zapowiadały Pisma.

Czyli Pisma to dla Żydów "papierek lakmusowy", ale i sąd dla tych, którzy odrzucili Nowe Przymierze polegające na Odkupieniu, a pozostali w systemie uczynków, gwarantujących w ich mniemaniu zbawienie...Pisma i Mojżesz będą sądzić takich...

_________________
5775
"Ilu więc nas jest doskonałych, tak myślmy. A jeśli o czymś inaczej myślicie, i to wam Bóg objawi. Jednak w tym, do czego doszliśmy postępujmy według jednej miary i to samo myślmy"(Flp 3:15-16 Uwspółcześniona BG, wyd. Wrota Nadziei)
Welcome to Elijahnet!
"NA WIEKI JHWH SŁOWO TWOJE TRWALE ZASIADŁO W NIEBIOSACH" [interlinia Ps.119:89]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 137 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL