Pojawiła się taka strona o nazwie Wspólnota Mesjańska:
http://www.wspolnotamesjanska.pl/
Wspólnota jest trynitarna, jednak podaje różne od apostolskiego rozumienie uczniostwa. Najlepiej widać to w artykule pt.:
"Czy Powinieneś Dać Się Obrzezać?"
Mam w związku z tym pewne refleksje.
Widzę tu tendencję, która polega na celowym braku rozróżniania w Kościele [pomiędzy wierzącymi, którzy wszyscy są zbawieni z łaski] różnic według pochodzenia z ciała poszczególnych członków Kościoła. Różnice te powodują m.in. to, że należy zważać, co w przykazaniach prawa było skierowane do kogo.
Jest to łatwe do zobaczenia, jeśli tylko pamiętamy, że Nowe Przymierze nie anulowało przykazań prawa [zakonu], ale zmieniło ich funkcję ze względu na użyteczność [jak np. porządek kapłański Hebr.7:11.18]. Jeśli dane przykazanie jest skierowane do nas, to mamy go przestrzegać, ponieważ grzech jest przestępstwem Prawa [1 Jana 3:4]. Czyli trzeba wiedzieć jaki użytek robić z prawa [1 Tym 1:8], gdyż zmieniło ono funkcję i w tym względzie, że nad usprawiedliwionymi nie jest sędzią [1 Tym 1:9-11].
Co więc wynika z tych różnic w Kościele na odrodzonych z Żydów i odrodzonych z innych narodów [z Pogan]? Wynika to, że nie wszystkie przykazania prawa są do wszystkich. Tak jak są przykazania prawa skierowane tylko do niewolników, tylko do żon, tylko do mężów, tylko do dzieci itp. itd.
Wybranie Izraela według ciała łączy się z określonymi przykazaniami skierowanymi wyłącznie do izraelitów według ciała oraz ich fizycznych potomków, którzy są obrzezani według ciała.
Pod Nowym Przymierzem wierzący z Żydów, nadal mają prawo do zachowania narodowej tożsamości w Kościele. Dotyczy to ich wybrania oraz obietnic danych Abrahamowi, które mają się jeszcze wypełnić. Jako izraelici z pochodzenia, według ciała mają więc w ramach tego prawo także do obrzezki. Oczywiście właściwie rozumianej - nie jako narzędzie zbawcze. Jeśli się ktoś zdecyduje obrzezać, bo odkrył swoje żydowskie pochodzenie, to powinien być konsekwentny i przestrzegać przykazań dotyczących Izraela według ciała, jakie zostały izraelitom dane do zachowywania po wszystkie jego pokolenia [czyli np. szabaty i święta, kaszrut].
Natomiast podana w w.w. artykule interpretacja fragmentu z Dz. Ap. 15:1-2 (podobnie jak w art.
"Co miał na myśli apostoł Piotr" ) sugeruje brak wolności, jaką mają poganie w sprawie obrzezania. I nie ma mowy o pomyłce lub przypadku.
Jest to podważeniem nauczania apostolskiego, że Kościół jest Ciałem Mesjasza, w którym Żydzi i poganie są jedno w duchu, ale nie muszą żyć jakby byli identyczni według ciała z pochodzenia. Co do obrzezania, każdy powinien pozostać w takim stanie, w jakim go Bóg powołał [1 Kor. 7:18]. Myślę, że to koresponduje właśnie z zaleceniem unikania przesady w obrzezywaniu [Flp. 3:2].
Odrodzeni Żydzi nie powinni odrodzonym Poganom narzucać tego, co żydowskie według ciała (w sensie przykazań skierowanych wyłącznie do Żydów i żydowskich zwyczajów), bo w Chrystusie (według ducha) nie ma Żyda ani Greka [Gal. 3:28], a jeśli chodzi o zbawienie, to "ani obrzezanie, ani nieobrzezanie nic nie znaczy, tylko nowe stworzenie" [Gal. 6:15]. Przykazania Starego Przymierza wyróżniające Izraela według ciała, są przywilejem dla odrodzonych Izraelitów. Przykazania i obietnice wynikające z Przymierza Abrahamowego są nadal aktualne, bo są wieczne [obrzezanie ciała i serca dla Żydów, obrzezanie serca dla Pogan, usprawiedliwienie z wiary jednych i drugich, Duch Święty i nadanie ziemi Izraelowi].
Podobnie jak i szabat jest znakiem między Bogiem a Izraelem według ciała po wszystkie pokolenia [2 Mojż. 31:13-17]. Podział pokarmów na czyste i nieczyste [kaszrut] służył oddzieleniu Izraela od wszystkich innych narodów po wszystkie czasy jako narodu wybranego i świadka Bożego planu zbawienia. Nie mylmy tylko przepisów kaszrutu utworzonych przez rabiniczną nienatchnioną tradycję z o wiele prostszymi przykazaniami biblijnymi na ten temat. Sam Mesjasz potępiał uchylanie Pisma przez dodawanie do Niego ludzkich tradycji [Mar. 7:1-13].
Natomiast wierzący z innych narodów maja w tym wolność. Chociaż w 1000-letnim Królestwie czystość i nieczystość pokarmów, szabaty i święta będą aktualne - ale z innych względów. Dlatego jakikolwiek cień osądzania siebie na wzajem z powodu Szabatu jest niezgodny z prawdą Ewangelii [Kol. 2:16]. Sprawy zewnętrzne [pokarmy i napoje] nie powinny być ważniejsze od wzajemnej miłości, bo Królestwo Boże to nie pokarm i napój, lecz sprawiedliwość, pokój i radość w Duchu Świętym [Rzym. 14:17].
W Ciele Chrystusa został zniesiony "zakon przykazań i przepisów tworzących mur nieprzyjaźni" między obrzezanymi a nieobrzezanymi [Ef. 2:14-16]. Nie chodzi o zniesienie zakonu jako całości, tylko wszystkich przepisów i tradycji, które stanowiły barierę nieprzyjaźni między Żydami a Poganami. Wspólnota stołu stała się możliwa, nie dzięki anulowaniu przykazań o czystości pokarmów, tylko dzięki oczyszczeniu Pogan i zniesienia tych przykazań, które kazały traktować Pogan jako nieczystych i gorszych. Wszyscy [odrodzeni Żydzi i Poganie] stali się członkami wspólnoty izraelskiej i Ciała Mesjasza [Chrystusa], mają przymierze z Bogiem i znają Go [Ef. 2:12]. Poganie zostali wszczepieni w drzewo oliwne Izraela jako dzikie gałęzie i czerpią z korzenia i tłuszczu oliwnego razem z gałęziami naturalnymi [Rzym. 11:13-24]. Potępianie współbraci z powodu Szabatu jest grzechem [Rzym. 14:4-5], bo mamy wolność w sprawach drugorzędnych [Rzym. 14:5-8] zarówno dla Żydów jak i Pogan.
Jeśli odrodzeni Żydzi w taki sposób stawiają sprawę jak w w.w. artykule, to "zmuszają pogan żyć po żydowsku", powinni więc przyjąć napomnienie Pawłowe z Antiochii, bo postępują niezgodnie z prawdą Ewangelii [Gal. 2:11-14].
Dlatego warto mieć w pamięci całość nauczania Pisma oraz to jak w Mesjaszu już pod Nowym Przymierzem używać prawa - we właściwy sposób w nowej rzeczywistości jaką jest Kościół. I tego w w.w. nauczaniu brakuje.
_________________
5775
"Ilu więc nas jest doskonałych, tak myślmy. A jeśli o czymś inaczej myślicie, i to wam Bóg objawi. Jednak w tym, do czego doszliśmy postępujmy według jednej miary i to samo myślmy"(Flp 3:15-16 Uwspółcześniona BG, wyd. Wrota Nadziei)
Welcome to Elijahnet!"NA WIEKI JHWH SŁOWO TWOJE TRWALE ZASIADŁO W NIEBIOSACH" [interlinia Ps.119:89]