Quster napisał(a):
Smok Wawelski napisał(a):
...Interesujące jest to, że zawierają one np. nierząd. To jest dziwne, bo przecież odrodzeni poganie nie uprawialiby nierządu nawet nie wiedząc o takim dodatkowym nakazie. Dlatego moim zdaniem wskazuje to na intencje Ducha Świętego apostołów, dotyczące relacji między Żydami a poganami, o czym pisałem wcześniej.
Czy możesz mi wyjaśnić co miałeś na myśli, w tym pogrubionym zdaniu? bo próbowałem szukać ale nie znalazłem.
Oczywiście, powinno być "intencje Ducha Świętego
i apostołów" - tutaj popełniłem "literówkę" i zabrakło jednej litery. Ale mam nadzieję, że intencja była zrozumiała. Chodziło mi o to, że intencją apostołów było to, żeby odrodzeni poganie przestrzegali czterech przykazań, które dla Żydów były najważniejsze i których łamanie było dla nich najbardziej gorszące. A to byłoby stawianie przeszkody głoszeniu Ewangelii Żydom.
quster napisał(a):
Szczerze mówiąc jest to element tego fragmentu, którego nie mogę logicznie umiejscowić w swoim rozumieniu, bo ciągle nie rozumiem dlaczego umieszczono tam ten zakaz - nierządu (w gr. porneia).
No właśnie - przecież zakaz nierządu jest oczywisty z innych powodów. Istnieje cały szereg przykazań dotyczących nierządu i odrodzeni poganie powinni ich przestrzegać nawet bez wysyłania specjalnego listu od apostołów. To mnie umacnia w przekonaniu, że chodziło o świadectwo wobec Żydów, którzy mieli wiedzieć, że drodzeni poganie nie stawiają bariery dla Żydów głosząc im ich Mesjasza, a równocześnie ich gorsząc.
quster napisał(a):
Co ciekawe, słyszałem że w Kodeksie Bezy czyli manuskrypcie NT ten fragment Dziejów jest nieco inny, bardziej rozbudowany. Przeczytałem to kiedyś gdzieś w jakimś artykule, który traktował właśnie o tej sprawie, krwi itd... ale tam była tylko wzmianka o tym, nie mogę narazie dotrzeć do tego fragmentu, bo z ciekawości chciałbym to zobaczyć. Może ktoś z was ma dostęp ?
Zobacz tutaj:
http://books.google.com/books?id=xakGAAAAQAAJ&oe=UTF-8