Uważam, że kluczowym fragmentem na temat chrztu jest Dz 8,34-38. Popatrzmy co tam jest napisane:
Cytuj:
Dzieje Apostolskie 8:36-
W czasie podróży przybyli (Filip i dworzanin) nad jakąś wodę: Oto woda - powiedział dworzanin - cóż przeszkadza, abym został ochrzczony?
Odpowiedział Filip: Można, jeśli wierzysz z całego serca. Odparł mu: Wierzę, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym.
I kazał zatrzymać wóz, i obaj, Filip i dworzanin, zeszli do wody. I ochrzcił go.
Wydaje mi się, że ta rozmowa jasno pokazuje co jest warunkiem koniecznym do tego, aby chrzest był ważny jest wiara osoby chrzczonej. Czy jednak noworodek może w cokolwiek wierzyć? Myślę, że nie.
Biblia nigdzie też nie wspomina o 2 sprawach:
1) Nigdzie w Biblii nie wspomina sie o chrzcie dzieci
2) Nigdzie nie wspomina się też, aby dzieci potrzebowały chrztu
Cytuj:
Marka 10:14 A Jezus, widząc to, oburzył się i rzekł do nich: Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im; do takich bowiem należy królestwo Boże.
Cytuj:
Rzymian 5:13 Bo i przed Prawem grzech był na świecie, grzechu się jednak nie poczytuje, gdy nie ma Prawa (Czy dziecko zna Prawo?)
Chrzest należy postrzegać jako wyraz posłuszeństwa Bogu:
Cytuj:
Marka 16:16 Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony.
Cytuj:
Dzieje Apostolskie 2:38 Nawróćcie się - powiedział do nich Piotr - i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a weźmiecie w darze Ducha Świętego.
Dla mnie było oczywiste, że skoro uwierzyłem i nawróciłem się, to naturalnym efektem powinien być chrzest i to niezależnie od tego czy wtedy uważałem go za potrzebny czy czy nie, to po prostu Boże polecenie.
Kościół katolicki wspomina w Katechiźmie Kościoła Katolickiego (KKK) o chrzcie dzieci w Biblii, jeśli jednak sprawdzimy wersety, na które się powołuje, to okaże się, że nic tam nie ma o dzieciach:
Cytuj:
KKK1252 Praktyka chrztu dzieci od niepamiętnych czasów należy do tradycji Kościoła; wyraźne jej świadectwa pochodzą z II wieku. Jest jednak bardzo możliwe, że od początku przepowiadania apostolskiego, gdy całe "domy" przyjmowały chrzest Por. Dz 16, 15. 33; 18, 8; 1 Kor 1, 16., chrzczono także dzieci41Por. Kongregacja Nauki Wiary, instr. Pastoralis actio: AAS 72 (1980) 1137-1156.
Co do Lutra wspomnianego przez Agnostyka, to część osób może odnieść wrażenie, że uznawał chrzest dzieci za ważny, nie jest to jednak prawda. Co na ten temat stwierdził sam kościół katolicki na soborze Trydenckim:
Cytuj:
Herezje o grzechu pierworodnym - kongregacja generalna; środa 9 czerwca 1546r.
"błąd 8-Pelagiusza, idzie za nim także Marcin Luter: w przypadku dzieci dla oczyszczenia z tego grzechu(pierworodnego) chrzest nie jest konieczny
Cytuj:
błąd 9 - też Pelagiusza, skłania się do niego jak się wydaje Marcin Luter: umierające dzieci nieochrzczone nie są potępione, ale zbawione i staja się uczestnikami, życia wiecznego, chociaż nie należą do królestwa Chrystusa