Przemas napisał(a):
Mam pytanie
Witaj Przemasie! Jest sporo istniejących już wątków w temacie Prawa Mojżeszowego, jego funkcji, przykazań i przymierzy. Jest też jeden, który nawet z tytułu bardzo przypomina ten tutaj wątek przez Ciebie utworzony: "
zakon został wypełniony ale nie zniesiony". A tutaj jeszcze inne wątki o tej, lub spokrewnionej tematyce:
http://www.ulicaprosta.net/forum/viewtopic.php?t=985http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... ?f=2&t=779http://ulicaprosta.lap.pl/forum/viewtopic.php?t=665http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... ?f=2&t=318http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... ?f=2&t=264http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... f=1&t=1650http://www.ulicaprosta.net/forum/viewtopic.php?t=921Także proponuję, żebyś poczytał sobie te wątki i ewentualnie tam/wtedy pytał (ponieważ w tych wątkach padło po drodze już wiele wyczerpujących odpowiedzi, zatem nie trzeba ich powielać).
A tutaj jeszcze pomoc do wyszukiwania konkretnych treści na forum: lepiej od funkcji szukania na forum spisuje się wyszukiwarka Google. Wystarczy wpisać w nią hasło lub hasła, których szukamy, w następujący sposób (na przykładzie "Prawa Mojżeszowego"):
Prawo Mojżeszowe site:ulicaprosta.net/forum----------------
Tutaj także nie wyczerpująco (a w powyżej podanych wątkach masz rozwinięte argumentacje),
jak osobiście to rozumiem:
Przemas napisał(a):
Mam pytanie, Dekalog został nadany w (2Moj20).
Wersety mówiące o wypełnieniu prawa mówią:
Rzymian 7:6
...(6) lecz teraz zostaliśmy uwolnieni od zakonu, gdy umarliśmy temu, przez co byliśmy opanowani, tak iż służymy w nowości ducha, a nie według przestarzałej litery.
Moim zdaniem ten werset nie mówi wcale o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego, lecz co najwyżej o tym, że dzieci Boże są uwolnione od legalizmu.
Przemas napisał(a):
Efezjan 2:15
...(15) On zniósł zakon przykazań i przepisów, aby czyniąc pokój, stworzyć w sobie samym z dwóch jednego nowego człowieka...
Ten werset nie mówi o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego. Nie mówi wcale o Prawie Mojżeszowym, ponieważ ono nie wprowadzało wrogości między Żydami i Nieżydami - a o tym mówi kontekst tego fragmentu. Jest tu mowa o zniesieniu tutaj bliżej nie podanych zasad (najprawdopodobniej wynikających z pewnych żydowskich, a pozabiblijnych tradycji i praktyk - por. np. Dz. 11:3 i Gal. 2:11-12), które wprowadzały wrogość między Żydami i Nieżydami.
Przemas napisał(a):
Rzymian 7:4
...(4) Przeto, bracia moi, i wy umarliście dla zakonu przez ciało Chrystusowe, by należeć do innego, do tego, który został wzbudzony z martwych, abyśmy owoc wydawali dla Boga.
Patrz powyżej odnośnie Rzym. 7:6
Przemas napisał(a):
Rzymian 3:20
...(20) Dlatego z uczynków zakonu nie będzie usprawiedliwiony przed nim żaden człowiek, gdyż przez zakon jest poznanie grzechu.
Ten werset nie mówi o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego, lecz o tym, że wypełnianie Prawa Mojżeszowego nie spowoduje usprawiedliwienia żadnego człowieka - ponieważ nikt nie jest w stanie nie zgrzeszyć, za wyjątkiem jednego - Mesjasza Jezusa. On jedyny grzechu nie popełnił (1.Pt. 2:22)! Zatem jedną z funkcji Prawa jest wykazanie grzesznikowi, że jest winny - bo nie jest w stanie tego Prawa doskonale wypełniać. Dlatego musi zwrócić się do Zbawiciela - jedynego, który nie zgrzeszył -, żeby On zbawił go i odkupił oczyszczając jego serce swoją przelaną na krzyżu krwią.
Przemas napisał(a):
Rzymian 4:14-15
...(14) Bo jeśli dziedzicami są tylko ci, którzy polegają na zakonie, tedy wiara jest daremna i obietnica wniwecz się obróciła; (15) gdyż zakon pociąga za sobą gniew; gdzie bowiem nie ma zakonu, nie ma też przestępstwa...
Ten fragment w kontekście całego 4. rozdziału nie mówi o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego, lecz o tym, że
usprawiedliwienie dostępne jest wyłącznie przez wiarę. Tak było już z przytoczonym w tym rozdziale przykładem Abrahama. Jego Zbawienie nie dokonało się dopiero przy obrzezaniu, lecz już przedtem został usprawiedliwiony jedynie na podstawie wiary. Gdyby jednak jego Zbawienie opierało się na doskonałym wypełnieniu Prawa, to mamy problem - bo nie był by w stanie tego dokonać. Zatem zakon - a konkretniej: jego łamanie - pociąga za sobą gniew. A gdzie zakon nie jest podstawą uzyskania Zbawienia, tam w tym sensie nie ma przestępstwa.
Przemas napisał(a):
Czy wypełnienie prawa obejmuje również dekalog, zamienia go na nowe przykazanie, tak jak sugeruje m. in. Mateusz:
"Mt22: (35) a jeden z nich, znawca zakonu, wystawiając go na próbę, zapytał: (36) Nauczycielu, które przykazanie jest największe?[Interlinia: Nauczycielu, które przykazanie jest w Prawie największe?](37) A On mu powiedział: Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej. (38) To jest największe i pierwsze przykazanie. (39) A drugie podobne temu: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. (40) Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy."
Widzę u Ciebie sporą koncentrację na dekalogu, ale nie wiem, dlaczego taką koncentrację na nim kładziesz. Przecież już w powyżej zacytowanym przez Ciebie fragmencie czytamy: "
Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy", a nie jedynie 10 przykazań. Czytamy tutaj, że te dwa przykazania są największe
w Prawie Mojżeszowym, a nie w dziesięciu przykazaniach. W tych dwóch skupia się
cała Tora! Bo one nie pochodzą wcale z dekalogu, lecz z poza dekalogu. A mianowicie Jezus cytuje z 5.Mojz.6:5 i 3.Mojz. 19:18! Zatem dwa największe przykazania nie są zawarte w dekalogu
Czyli jeśli ktoś twierdzi, ze "Jezus wypełnił zakon" i że dlatego "zostało tylko 10 przykazań do wypełniania", to znaczy to, że... nie musimy już wypełniać dwóch największych przykazań, bo przecież one są poza tymi dziesięcioma i... zostały już "wypełnione".
No nieźle.
Przemas napisał(a):
Natomiast są wersety które rozdzielają Prawo od dekalogu jak na przykład cały list do Galacjan 3.
Natomiast list do Koryntian mówi o zachowaniu przykazań, też rozdziela Prawo od dekalogu:
"1Kor7: (19) Niczym jest zarówno obrzezanie, jak i nieobrzezanie, a ważne jest tylko zachowywanie przykazań Bożych."
1.Kor. 7:19 mówi o tym, że zarówno wierzący w Jezusa Żyd (obrzezany), jak i wierzący w Jezusa Nieżyd (nieobrzezany) mogą zachowywać skierowane do nich przykazania (bo obrzezanie na przykład nie jest przykazaniem danym Nieżydom), będąc w jedności w jednym Kościele - w ciele Chrystusowym.
Dlatego werset przedtem czytamy: "
Został ktoś powołany jako obrzezany? Niech się nie staje nieobrzezanym. Został ktoś powołany jako nieobrzezany? Niech się nie obrzezuje." (UBG)
Czy można cofnąć fizyczne obrzezanie? Nie. Ale można żyć zgodnie z tym, że jest się Żydem: przestrzegając przykazań skierowanych do Żydów!
Przemas napisał(a):
W dekalogu jest mowa o sabacie, Jezus w zapowiedzi czasów przyszłych powiedział:
"Mt24: 20: (20) A módlcie się, żeby ucieczka wasza nie wypadła w zimie albo w szabat."
Wiec Mt24 sugeruje że sabat będzie ważny nawet po wypełnieniu Prawa na krzyżu przez Chrystusa, ponieważ to jest zapowiedź wydarzeń przyszłych, już po Jego śmierci. A jak wiemy w szabat nie można podróżować. Wynika z tego że dekalog nie należy do tej części wypełnionego Prawa przez Chrystusa?
Chociaz kolejny, pozornie sprzeczny fragment mówi, że sabat nie należy do obowiązków chrześcijanina:
"(16) Niechże was tedy nikt nie sądzi z powodu pokarmu i napoju albo z powodu święta lub nowiu księżyca bądź sabatu. (17) Wszystko to są tylko cienie rzeczy przyszłych; rzeczywistością natomiast jest Chrystus. (Kol2: 16 -17)"
Czyli nadal jest dla nas ważne 10 przykazań - dekalog i obchodzenie sabatu, Czy wszystko osoba odrodzona w Chrystusie otrzymuje z Duchem Świętym - mięsiste serce i zamienia na dwa nadrzędne i np. obchodzenie święta codziennie a nie tylko raz w tygodniu?
Jezus nie przyszedł znieść Prawa Mojżeszowego, ale je napełnić, czyli właściwie wyłożyć. Zrobił to i to w taki sposób, że legalistyczni faryzeusze i uczeni w Piśmie nie mogli się z tym zgodzić. Natomiast szabat jest przykazaniem skierowanym dla Żydów, nie dla Nieżydów. Dokładniej: jest on
wiecznym przymierzem między Izraelem, a Bogiem (2.Mojż. 31:13).