www.ulicaprosta.net

Forum przy Ulicy Prostej
Teraz jest Cz mar 28, 2024 9:54 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: N kwi 22, 2018 3:54 pm 
Offline

Dołączył(a): So paź 29, 2016 5:30 pm
Posty: 61
Mam pytanie, Dekalog został nadany w (2Moj20).
Wersety mówiące o wypełnieniu prawa mówią:

Rzymian 7:6
...(6) lecz teraz zostaliśmy uwolnieni od zakonu, gdy umarliśmy temu, przez co byliśmy opanowani, tak iż służymy w nowości ducha, a nie według przestarzałej litery.

Efezjan 2:15
...(15) On zniósł zakon przykazań i przepisów, aby czyniąc pokój, stworzyć w sobie samym z dwóch jednego nowego człowieka...

Rzymian 7:4
...(4) Przeto, bracia moi, i wy umarliście dla zakonu przez ciało Chrystusowe, by należeć do innego, do tego, który został wzbudzony z martwych, abyśmy owoc wydawali dla Boga.

Rzymian 3:20
...(20) Dlatego z uczynków zakonu nie będzie usprawiedliwiony przed nim żaden człowiek, gdyż przez zakon jest poznanie grzechu.

Rzymian 4:14-15
...(14) Bo jeśli dziedzicami są tylko ci, którzy polegają na zakonie, tedy wiara jest daremna i obietnica wniwecz się obróciła; (15) gdyż zakon pociąga za sobą gniew; gdzie bowiem nie ma zakonu, nie ma też przestępstwa...


Czy wypełnienie prawa obejmuje również dekalog, zamienia go na nowe przykazanie, tak jak sugeruje m. in. Mateusz:

"Mt22: (35) a jeden z nich, znawca zakonu, wystawiając go na próbę, zapytał: (36) Nauczycielu, które przykazanie jest największe?[Interlinia: Nauczycielu, które przykazanie jest w Prawie największe?](37) A On mu powiedział: Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej. (38) To jest największe i pierwsze przykazanie. (39) A drugie podobne temu: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. (40) Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy."

Natomiast są wersety które rozdzielają Prawo od dekalogu jak na przykład cały list do Galacjan 3.
Natomiast list do Koryntian mówi o zachowaniu przykazań, też rozdziela Prawo od dekalogu:
"1Kor7: (19) Niczym jest zarówno obrzezanie, jak i nieobrzezanie, a ważne jest tylko zachowywanie przykazań Bożych."

W dekalogu jest mowa o sabacie, Jezus w zapowiedzi czasów przyszłych powiedział:
"Mt24: 20: (20) A módlcie się, żeby ucieczka wasza nie wypadła w zimie albo w szabat."
Wiec Mt24 sugeruje że sabat będzie ważny nawet po wypełnieniu Prawa na krzyżu przez Chrystusa, ponieważ to jest zapowiedź wydarzeń przyszłych, już po Jego śmierci. A jak wiemy w szabat nie można podróżować. Wynika z tego że dekalog nie należy do tej części wypełnionego Prawa przez Chrystusa?

Chociaz kolejny, pozornie sprzeczny fragment mówi, że sabat nie należy do obowiązków chrześcijanina:
"(16) Niechże was tedy nikt nie sądzi z powodu pokarmu i napoju albo z powodu święta lub nowiu księżyca bądź sabatu. (17) Wszystko to są tylko cienie rzeczy przyszłych; rzeczywistością natomiast jest Chrystus. (Kol2: 16 -17)"

Czyli nadal jest dla nas ważne 10 przykazań - dekalog i obchodzenie sabatu, Czy wszystko osoba odrodzona w Chrystusie otrzymuje z Duchem Świętym - mięsiste serce i zamienia na dwa nadrzędne i np. obchodzenie święta codziennie a nie tylko raz w tygodniu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: N kwi 22, 2018 7:49 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sty 15, 2016 4:30 pm
Posty: 449
Przemas napisał(a):
Mam pytanie

Witaj Przemasie! Jest sporo istniejących już wątków w temacie Prawa Mojżeszowego, jego funkcji, przykazań i przymierzy. Jest też jeden, który nawet z tytułu bardzo przypomina ten tutaj wątek przez Ciebie utworzony: "zakon został wypełniony ale nie zniesiony". A tutaj jeszcze inne wątki o tej, lub spokrewnionej tematyce:

http://www.ulicaprosta.net/forum/viewtopic.php?t=985
http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... ?f=2&t=779
http://ulicaprosta.lap.pl/forum/viewtopic.php?t=665
http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... ?f=2&t=318
http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... ?f=2&t=264
http://www.ulicaprosta.net/forum/viewto ... f=1&t=1650
http://www.ulicaprosta.net/forum/viewtopic.php?t=921

Także proponuję, żebyś poczytał sobie te wątki i ewentualnie tam/wtedy pytał (ponieważ w tych wątkach padło po drodze już wiele wyczerpujących odpowiedzi, zatem nie trzeba ich powielać).

A tutaj jeszcze pomoc do wyszukiwania konkretnych treści na forum: lepiej od funkcji szukania na forum spisuje się wyszukiwarka Google. Wystarczy wpisać w nią hasło lub hasła, których szukamy, w następujący sposób (na przykładzie "Prawa Mojżeszowego"):

Prawo Mojżeszowe site:ulicaprosta.net/forum

----------------

Tutaj także nie wyczerpująco (a w powyżej podanych wątkach masz rozwinięte argumentacje), jak osobiście to rozumiem:
Przemas napisał(a):
Mam pytanie, Dekalog został nadany w (2Moj20).
Wersety mówiące o wypełnieniu prawa mówią:

Rzymian 7:6
...(6) lecz teraz zostaliśmy uwolnieni od zakonu, gdy umarliśmy temu, przez co byliśmy opanowani, tak iż służymy w nowości ducha, a nie według przestarzałej litery.

Moim zdaniem ten werset nie mówi wcale o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego, lecz co najwyżej o tym, że dzieci Boże są uwolnione od legalizmu.

Przemas napisał(a):
Efezjan 2:15
...(15) On zniósł zakon przykazań i przepisów, aby czyniąc pokój, stworzyć w sobie samym z dwóch jednego nowego człowieka...

Ten werset nie mówi o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego. Nie mówi wcale o Prawie Mojżeszowym, ponieważ ono nie wprowadzało wrogości między Żydami i Nieżydami - a o tym mówi kontekst tego fragmentu. Jest tu mowa o zniesieniu tutaj bliżej nie podanych zasad (najprawdopodobniej wynikających z pewnych żydowskich, a pozabiblijnych tradycji i praktyk - por. np. Dz. 11:3 i Gal. 2:11-12), które wprowadzały wrogość między Żydami i Nieżydami.


Przemas napisał(a):
Rzymian 7:4
...(4) Przeto, bracia moi, i wy umarliście dla zakonu przez ciało Chrystusowe, by należeć do innego, do tego, który został wzbudzony z martwych, abyśmy owoc wydawali dla Boga.

Patrz powyżej odnośnie Rzym. 7:6

Przemas napisał(a):
Rzymian 3:20
...(20) Dlatego z uczynków zakonu nie będzie usprawiedliwiony przed nim żaden człowiek, gdyż przez zakon jest poznanie grzechu.

Ten werset nie mówi o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego, lecz o tym, że wypełnianie Prawa Mojżeszowego nie spowoduje usprawiedliwienia żadnego człowieka - ponieważ nikt nie jest w stanie nie zgrzeszyć, za wyjątkiem jednego - Mesjasza Jezusa. On jedyny grzechu nie popełnił (1.Pt. 2:22)! Zatem jedną z funkcji Prawa jest wykazanie grzesznikowi, że jest winny - bo nie jest w stanie tego Prawa doskonale wypełniać. Dlatego musi zwrócić się do Zbawiciela - jedynego, który nie zgrzeszył -, żeby On zbawił go i odkupił oczyszczając jego serce swoją przelaną na krzyżu krwią.

Przemas napisał(a):
Rzymian 4:14-15
...(14) Bo jeśli dziedzicami są tylko ci, którzy polegają na zakonie, tedy wiara jest daremna i obietnica wniwecz się obróciła; (15) gdyż zakon pociąga za sobą gniew; gdzie bowiem nie ma zakonu, nie ma też przestępstwa...

Ten fragment w kontekście całego 4. rozdziału nie mówi o wypełnieniu Prawa Mojżeszowego, lecz o tym, że usprawiedliwienie dostępne jest wyłącznie przez wiarę. Tak było już z przytoczonym w tym rozdziale przykładem Abrahama. Jego Zbawienie nie dokonało się dopiero przy obrzezaniu, lecz już przedtem został usprawiedliwiony jedynie na podstawie wiary. Gdyby jednak jego Zbawienie opierało się na doskonałym wypełnieniu Prawa, to mamy problem - bo nie był by w stanie tego dokonać. Zatem zakon - a konkretniej: jego łamanie - pociąga za sobą gniew. A gdzie zakon nie jest podstawą uzyskania Zbawienia, tam w tym sensie nie ma przestępstwa.

Przemas napisał(a):
Czy wypełnienie prawa obejmuje również dekalog, zamienia go na nowe przykazanie, tak jak sugeruje m. in. Mateusz:

"Mt22: (35) a jeden z nich, znawca zakonu, wystawiając go na próbę, zapytał: (36) Nauczycielu, które przykazanie jest największe?[Interlinia: Nauczycielu, które przykazanie jest w Prawie największe?](37) A On mu powiedział: Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej. (38) To jest największe i pierwsze przykazanie. (39) A drugie podobne temu: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. (40) Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy."

Widzę u Ciebie sporą koncentrację na dekalogu, ale nie wiem, dlaczego taką koncentrację na nim kładziesz. Przecież już w powyżej zacytowanym przez Ciebie fragmencie czytamy: "Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy", a nie jedynie 10 przykazań. Czytamy tutaj, że te dwa przykazania są największe w Prawie Mojżeszowym, a nie w dziesięciu przykazaniach. W tych dwóch skupia się cała Tora! Bo one nie pochodzą wcale z dekalogu, lecz z poza dekalogu. A mianowicie Jezus cytuje z 5.Mojz.6:5 i 3.Mojz. 19:18! Zatem dwa największe przykazania nie są zawarte w dekalogu :idea:

Czyli jeśli ktoś twierdzi, ze "Jezus wypełnił zakon" i że dlatego "zostało tylko 10 przykazań do wypełniania", to znaczy to, że... nie musimy już wypełniać dwóch największych przykazań, bo przecież one są poza tymi dziesięcioma i... zostały już "wypełnione". :shock: No nieźle.

Przemas napisał(a):
Natomiast są wersety które rozdzielają Prawo od dekalogu jak na przykład cały list do Galacjan 3.
Natomiast list do Koryntian mówi o zachowaniu przykazań, też rozdziela Prawo od dekalogu:
"1Kor7: (19) Niczym jest zarówno obrzezanie, jak i nieobrzezanie, a ważne jest tylko zachowywanie przykazań Bożych."

1.Kor. 7:19 mówi o tym, że zarówno wierzący w Jezusa Żyd (obrzezany), jak i wierzący w Jezusa Nieżyd (nieobrzezany) mogą zachowywać skierowane do nich przykazania (bo obrzezanie na przykład nie jest przykazaniem danym Nieżydom), będąc w jedności w jednym Kościele - w ciele Chrystusowym.

Dlatego werset przedtem czytamy: "Został ktoś powołany jako obrzezany? Niech się nie staje nieobrzezanym. Został ktoś powołany jako nieobrzezany? Niech się nie obrzezuje." (UBG)

Czy można cofnąć fizyczne obrzezanie? Nie. Ale można żyć zgodnie z tym, że jest się Żydem: przestrzegając przykazań skierowanych do Żydów!

Przemas napisał(a):
W dekalogu jest mowa o sabacie, Jezus w zapowiedzi czasów przyszłych powiedział:
"Mt24: 20: (20) A módlcie się, żeby ucieczka wasza nie wypadła w zimie albo w szabat."
Wiec Mt24 sugeruje że sabat będzie ważny nawet po wypełnieniu Prawa na krzyżu przez Chrystusa, ponieważ to jest zapowiedź wydarzeń przyszłych, już po Jego śmierci. A jak wiemy w szabat nie można podróżować. Wynika z tego że dekalog nie należy do tej części wypełnionego Prawa przez Chrystusa?

Chociaz kolejny, pozornie sprzeczny fragment mówi, że sabat nie należy do obowiązków chrześcijanina:
"(16) Niechże was tedy nikt nie sądzi z powodu pokarmu i napoju albo z powodu święta lub nowiu księżyca bądź sabatu. (17) Wszystko to są tylko cienie rzeczy przyszłych; rzeczywistością natomiast jest Chrystus. (Kol2: 16 -17)"

Czyli nadal jest dla nas ważne 10 przykazań - dekalog i obchodzenie sabatu, Czy wszystko osoba odrodzona w Chrystusie otrzymuje z Duchem Świętym - mięsiste serce i zamienia na dwa nadrzędne i np. obchodzenie święta codziennie a nie tylko raz w tygodniu?

Jezus nie przyszedł znieść Prawa Mojżeszowego, ale je napełnić, czyli właściwie wyłożyć. Zrobił to i to w taki sposób, że legalistyczni faryzeusze i uczeni w Piśmie nie mogli się z tym zgodzić. Natomiast szabat jest przykazaniem skierowanym dla Żydów, nie dla Nieżydów. Dokładniej: jest on wiecznym przymierzem między Izraelem, a Bogiem (2.Mojż. 31:13).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: N kwi 22, 2018 11:35 pm 
Offline

Dołączył(a): So paź 29, 2016 5:30 pm
Posty: 61
Dzięki za odpowiedzi, przeanalizuje temat i wrócę z pytaniami.

Ale chciałbym między czasie dodać kilka do twoich wypowiedzi:

ppajda napisał(a):
Przemas napisał(a):
Czy wypełnienie prawa obejmuje również dekalog, zamienia go na nowe przykazanie, tak jak sugeruje m. in. Mateusz:

"Mt22: (35) a jeden z nich, znawca zakonu, wystawiając go na próbę, zapytał: (36) Nauczycielu, które przykazanie jest największe?[Interlinia: Nauczycielu, które przykazanie jest w Prawie największe?](37) A On mu powiedział: Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej. (38) To jest największe i pierwsze przykazanie. (39) A drugie podobne temu: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. (40) Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy."

Widzę u Ciebie sporą koncentrację na dekalogu, ale nie wiem, dlaczego taką koncentrację na nim kładziesz. Przecież już w powyżej zacytowanym przez Ciebie fragmencie czytamy: "Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy", a nie jedynie 10 przykazań. Czytamy tutaj, że te dwa przykazania są największe w Prawie Mojżeszowym, a nie w dziesięciu przykazaniach. W tych dwóch skupia się cała Tora! Bo one nie pochodzą wcale z dekalogu, lecz z poza dekalogu. A mianowicie Jezus cytuje z 5.Mojz.6:5 i 3.Mojz. 19:18! Zatem dwa największe przykazania nie są zawarte w dekalogu :idea:

Czyli jeśli ktoś twierdzi, ze "Jezus wypełnił zakon" i że dlatego "zostało tylko 10 przykazań do wypełniania", to znaczy to, że... nie musimy już wypełniać dwóch największych przykazań, bo przecież one są poza tymi dziesięcioma i... zostały już "wypełnione". :shock: No nieźle.


Jest werset który rozdziela prawo zakonu od tablic przymierza, które były w arce/skrzyni przymierza:

"(24) A gdy Mojżesz spisał do końca słowa tego zakonu w księdze, (25) to dał Mojżesz Lewitom, którzy nosili Skrzynię Przymierza Bożego, taki rozkaz: (26) Weźcie księgę tego zakonu i połóżcie ją z boku Skrzyni Przymierza Pana, Boga waszego, i niech będzie tam świadkiem przeciwko tobie, (27) znam bowiem twój upór i twój twardy kark. Wszak oto już dziś, gdy jeszcze żyję między wami, byliście oporni wobec Pana, a cóż dopiero po mojej śmierci?" (5Moj.31: 24 - 27)


Padaja tu słowa jak "słowa zakonu" są "świadkiem przeciw tobie", czyli są prawem które mówi co jest złe a co nie. Koreluje to np. z (Rz3: 20), że zakon był poznaniem grzechu. A słowo zakon użyte w (Rz3: 20) to "strong 3551 - nomou" i ten sam strong występuje we wszystkich powyższych wersetach, które zacytowałem i zawierały "zakon".

A więc wniosek nasuwa się taki, że jest mowa o zakonie z (5Moj.31: 24 - 27) spisanym osobno w księdze leżącej obok arki przymierza, która zawierała m. in. 10 przykazań. I to ta księga leżąca obok arki została wypełniona?

ppajda napisał(a):
Jezus nie przyszedł znieść Prawa Mojżeszowego, ale je napełnić, czyli właściwie wyłożyć. Zrobił to i to w taki sposób, że legalistyczni faryzeusze i uczeni w Piśmie nie mogli się z tym zgodzić. Natomiast szabat jest przykazaniem skierowanym dla Żydów, nie dla Nieżydów. Dokładniej: jest on wiecznym przymierzem między Izraelem, a Bogiem (2.Mojż. 31:13).


Jeżeli Żydzi byli związani wiecznym przymierzem, to nowe przymierze nie daje im takich samych praw co poganom? W wersecie tym żydom nie pozostawia się wyboru. Ale jeżeli mamy sutuację w której Prawo Mojżeszowe zostało wypełnione, a więc i dekalog, i świętowanie sabatu zawarte dekalogu, to żydzi jak i poganie odrodzeni w Chrystusie nie musieliby tego sabatu przestrzegać. A więc żydzi też nie muszą, to po co to ostrzeżenie od Jezusa zaakcenotwane: "módlcie się", więc podkreśla istotę i wazność tego sabatu. A więc wynika z tego, że nawet odrodzeni w Chrystusie żydzi, muszą nadal świętować sabat.
Jeżeli odrodzenie w Chrystusie gwarantuje wypełnienie sabatu i jest równe dla żydów jak pogan, to po co żydzi mieli by się przejmować sabatem, a tymbardziej "modlić się" by czasem nie wypadł w dzień w którym im grozi śmierć? Jest to trochę zastanawiające, że żydzi jednak nie mają takiej wolności w dobieraniu świąt jak poganie będąc jednocześnie pod tym samym przymierzem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Pn kwi 23, 2018 7:38 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sty 15, 2016 4:30 pm
Posty: 449
Przemas napisał(a):
Jest werset który rozdziela prawo zakonu od tablic przymierza, które były w arce/skrzyni przymierza:

"(24) A gdy Mojżesz spisał do końca słowa tego zakonu w księdze, (25) to dał Mojżesz Lewitom, którzy nosili Skrzynię Przymierza Bożego, taki rozkaz: (26) Weźcie księgę tego zakonu i połóżcie ją z boku Skrzyni Przymierza Pana, Boga waszego, i niech będzie tam świadkiem przeciwko tobie, (27) znam bowiem twój upór i twój twardy kark. Wszak oto już dziś, gdy jeszcze żyję między wami, byliście oporni wobec Pana, a cóż dopiero po mojej śmierci?" (5Moj.31: 24 - 27)


Padaja tu słowa jak "słowa zakonu" są "świadkiem przeciw tobie", czyli są prawem które mówi co jest złe a co nie. Koreluje to np. z (Rz3: 20), że zakon był poznaniem grzechu. A słowo zakon użyte w (Rz3: 20) to "strong 3551 - nomou" i ten sam strong występuje we wszystkich powyższych wersetach, które zacytowałem i zawierały "zakon".

A więc wniosek nasuwa się taki, że jest mowa o zakonie z (5Moj.31: 24 - 27) spisanym osobno w księdze leżącej obok arki przymierza, która zawierała m. in. 10 przykazań. I to ta księga leżąca obok arki została wypełniona?

Na kamiennych tablicach było dziesięć słów zapisanych przez Boga, które stanowiły dokument potwierdzający zawarcie Przymierza (bo Prawo, a Przymierze, to nie to samo): "I przemówił Pan do was z tego ognia; głos słów słyszeliście, lecz postaci żadnej nie widzieliście, był tylko sam głos. I oznajmił wam swoje przymierze, które nakazał wam zachowywać: dziesięć słów, które wypisał na dwóch kamiennych tablicach" (5.Mojż. 4:12-13). Właśnie dlatego - na wzór zawieranych wtedy między władcami, a podbitymi przez nich ludami przymierzy - złożono 10 słów jako dokument potwierdzający zawarcie przymierza w świątyni Boga Izraela.

Natomiast „księga tego zakonu” była zestawem praw, czyli przykazań w liczbie 613 i zawierała wszystkie przykazania - bez pominięcia jakiegokolwiek z nich. To wszystko Bóg powiedział, a Mojżesz to wszystko spisał: "Przyszedł więc Mojżesz i obwieścił ludowi wszystkie słowa Pana i wszystkie prawa, lud zaś jednogłośnie odpowiedział, mówiąc: Wszystkie słowa, które wypowiedział Pan, wypełnimy. Wtedy Mojżesz spisał wszystkie słowa Pana, a wstawszy wcześnie rano, zbudował ołtarz u stóp góry i postawił dwanaście pomników dla dwunastu plemion izraelskich. Polecił też młodzieńcom z synów izraelskich złożyć ofiarę całopalenia, a ci zarżnęli cielce na rzeźną ofiarę pojednania dla Pana. Potem wziął Mojżesz połowę krwi i wlał do czaszy, a drugą połowę krwi wylał na ołtarz. Następnie wziął Księgę Przymierza i głośno przeczytał ludowi, ten zaś rzekł: Wszystko, co powiedział Pan, uczynimy i będziemy posłuszni" (2. Mojż. 24:3-7)

Jezus grzechu nie popełnił i w tym sensie doskonale wypełnił całe Prawo Mojżeszowe, czyli wszystkie 613 przykazań księgi przymierza - jako jedyny! Natomiast on nie wypełnił Prawa w takim sensie, że ono w jakiś sposób przeminęło i jest nieważne, lub że zostało ono zastąpione przez jakieś inne prawo. Zazwyczaj zwolennicy poglądu, według którego Prawo Mojżeszowe przeminęło, jest nieważne, lub zostało zastąpione przez jakieś inne prawo powołują się na Mt. 5:17 ("Nie mniemajcie, że przyszedłem rozwiązać zakon albo proroków; nie przyszedłem rozwiązać, lecz wypełnić.") podkreślając, że Prawo jest wypełnione. Jednak ten pogląd nie jest właściwy: "Nie sądźcie, że przyszedłem, aby znieść Torę czy Proroków. Nie przyszedłem znieść, lecz nadać pełnię. Tak jest! Powiadam wam, że dopóki niebo i ziemia nie przeminą, nie zniknie z Tory nawet jeden jud ani kreska, aż wydarzy się wszystko, co musi się wydarzyć." (Mt. 5:17-18 w tłumaczeniu Davida Sterna)

Jezus, Mesjasz Izraela, uczynił to, czego się po Mesjaszu słusznie spodziewano: "nadał pełnię" Prawu pokazując, jak należy je właściwie rozumieć. Te Prawo nie przeminie, "dopóki niebo i ziemia nie przeminą" - należy je tylko właściwie zrozumieć i właściwie używać (1.Tm. 1:8)! Natomiast kiedy niebo i ziemia przeminą i nastanie nowe niebo i nowa ziemia (Obj. 21:1), każde proroctwo Pisma będzie już wypełnione, a Prawo wtedy rzeczywiście nie będzie już potrzebne: Święci Boży będą już przecież w uwielbionych, nieskażonych ciałach, które nie będą miały grzesznych skłonności i Prawo nie będzie musiało określać "z zewnątrz" standardu sprawiedliwości Bożej. A poza Świętymi nie będzie tam żadnych innych stworzeń mogących skalać Boże Królestwo (Obj. 21:27).

A co do strongowania, to był bym na twoim miejscu ostrożny i nie wyciągał pochopnych wniosków tylko dlatego, bo jakieś słówko gdzieś tam występuje. Greckie "nomos" (Strong's G3551) znaczy po prostu "prawo" (LINK) i odnosi się w Biblii w zależności od kontekstu do Prawa Mojżeszowego, poszczególnych jego przykazań, prawa ciała (w sensie ciążenia grzesznej natury do grzechu), prawa Ducha (w sensie ciążenia odrodzonego człowieka do świętości), lub innych praw, czy przykazań, a nawet ksiąg Pisma.

Przemas napisał(a):
Jeżeli Żydzi byli związani wiecznym przymierzem, to nowe przymierze nie daje im takich samych praw co poganom? W wersecie tym żydom nie pozostawia się wyboru. Ale jeżeli mamy sutuację w której Prawo Mojżeszowe zostało wypełnione, a więc i dekalog, i świętowanie sabatu zawarte dekalogu, to żydzi jak i poganie odrodzeni w Chrystusie nie musieliby tego sabatu przestrzegać. A więc żydzi też nie muszą, to po co to ostrzeżenie od Jezusa zaakcenotwane: "módlcie się", więc podkreśla istotę i wazność tego sabatu. A więc wynika z tego, że nawet odrodzeni w Chrystusie żydzi, muszą nadal świętować sabat.
Jeżeli odrodzenie w Chrystusie gwarantuje wypełnienie sabatu i jest równe dla żydów jak pogan, to po co żydzi mieli by się przejmować sabatem, a tymbardziej "modlić się" by czasem nie wypadł w dzień w którym im grozi śmierć? Jest to trochę zastanawiające, że żydzi jednak nie mają takiej wolności w dobieraniu świąt jak poganie będąc jednocześnie pod tym samym przymierzem?

Co do kwestii "wypełnienia Prawa" patrz wyżej. Co do przymierzy: istnieją przeróżne przymierza zawarte z rożnymi grupami (np. z Izraelem), jednostkami (np. z Dawidem), a nawet wszystkimi ludźmi (z Noe). Niektóre przymierza są czymś uwarunkowane, a niektóre są bezwarunkowe. Często dana osoba jest równocześnie w paru przymierzach z Bogiem. Na przykład Żyda wierzącego w Jezusa obejmuje Nowe Przymierze, przymierze zawarte z Noem i przymierze zawarte z Abrahamem - które tylko wierzącym w Jezusa Żydom przyznaje przykładowo tereny Izraela w nadchodzącym Królestwie Bożym. Odrodzeni Żydzi świętują nadal szabat, bo jest on znakiem przymierza zawartego między Bogiem, a Izraelem "po wszystkie ich pokolenia" - czyli na zawsze. A będąc pod Nowym Przymierzem (które przecież zostało zawarte z Izraelem i Judą, a Nieżydzi są jedynie wszczepieni w te cudowności: Jer. 31:31-37, Rzym. 11:23:24) Żydzi nie "dobierają" sobie świąt według jakiejś własnej definicji "wolności", lecz czynią to, co czyni każdy znajdujący się w Nowym Przymierzu: dobrowolnie, z miłości do swojego Zbawiciela wypełniają przykazania skierowane do nich. Masz w temacie spore zamieszanie, dlatego kieruję Cię ponownie do powyżej zalinkowanych wątków.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Wt kwi 24, 2018 11:11 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Przemasie, stawiane przez Ciebie problemy były już omówione na tym forum szeroko i w kilku wątkach. Nie zmuszaj nikogo, żeby powtarzał to samo po raz kolejny. Po prostu poczytaj tamte wątki i jeśli będziesz miał jakieś NOWE zagadnienia NIE OMÓWIONE wcześniej, to dyskusja będzie miała sens.

Ja wiem, że każdy "nowy" spodziewa się odpowiedzi na wszystkie pytania, jakie zada i żeby się nim zajmować osobiście. Zrozum, że tego się fizycznie nie da zrobić, bo takich "nowych" jest za dużo.

Poruszasz równocześnie wątki dotyczące Prawa, eschatologii, adwentyzmu i tak dalej. "Indywidualny tok nauczania" nie jest tutaj przewidziany, bo nikt nie ma na to czasu. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Wt kwi 24, 2018 7:02 pm 
Offline

Dołączył(a): So paź 29, 2016 5:30 pm
Posty: 61
"ppajda" już mnie przekierował i pouczył o wyszukiwaniu, bo rzeczywiście jest trochę wadliwe na tej stronie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL