Off_czyk napisał(a):
Pytanie brzmi: W Księdze Ezechiela od 40 rozdziału opisana jest świątynia Pana. Czy jest to proroczy opis świątyni z czasów panowania Mesjasza (1000 letnie Królestwo)?
Tak wynika z tekstu wcześniejszego:
"Tak mówi Wszechmocny Pan: Oto Ja zbiorę synów izraelskich spośród narodów, do których przybyli, i zgromadzę ich zewsząd, i przyprowadzę ich do ich ziemi. I uczynię z nich jeden naród w tej ziemi na górach izraelskich, i jeden król będzie panował nad nimi wszystkimi, i już nie będą dwoma narodami, i już się nie rozdzielą na dwa królestwa. I już się nie skalają swoimi bałwanami i swoimi obrzydliwościami, i żadnymi swoimi występkami. Wybawię ich z wszystkich ich odstępstw, przez które zgrzeszyli, i oczyszczę ich; i będą moim ludem, a Ja będę ich Bogiem. A sługa mój, Dawid, będzie ich królem; wszyscy oni będą mieć jednego pasterza; będą postępować według moich praw, będą przestrzegać moich przykazań i wykonywać je. I będą mieszkać w ziemi, którą dałem mojemu słudze Jakubowi, w której mieszkali ich ojcowie; będą w niej mieszkać zarówno oni, jak i ich synowie i wnuki po wszystkie czasy, a sługa mój, Dawid, będzie ich księciem na wieki. I zawrę z nimi przymierze pokoju, będzie to przymierze wieczne z nimi. Okażę im łaskę, rozmnożę ich i postawię swoją świątynię wśród nich na wieki. I będę wśród nich mieszkał; będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I poznają narody, że Ja jestem Pan, który uświęcam Izraela, gdy moja świątynia będzie wśród nich na wieki." [Ez. 37:21-28]Cytuj:
Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to dlaczego więc są tam takie "urządzenia", które świadczą o systemie ofiarniczym? Np Ez 42,13 "Tam mają składać najświętsze dary, mianowicie ofiary z pokarmów, ofiary zagrzeszne i ofiary za przewinienia, gdyż jest to miejsce święte." Czy też Ez. 43,15-16 paleniaska dla ofiar itd. Po co będą składane ofiary (zarzynane zwierzęta), skoro system ofiarniczy był zapowiedzią ofiary Mesjasza i w czasie Jego Królowania nie będzie już musiał mieć miejsca?
Tutaj musimy pewne kwestie wyjaśnić już na początku. Po pierwsze, ofiary będą składali ludzie żyjący w Erze Mesjańskiej w ciałach skażonych, czyli takich, jak nasze teraz. Tylko oni będą składali ofiary zagrzeszne i ofiary przewinienia, ponieważ rządzący w tym czasie wraz z Mesjaszem zbawieni ludzie (wszyscy święci wszystkich czasów) będą mieli ciała uwielbione i nie będą już grzeszyć ani nie będą potrzebowali oczyszczenia ze względu na skażenie.
Druga sprawa: System ofiarniczy w Prawie Mojżeszowym nie był WYŁĄCZNIE zapowiedzią ofiary Mesjasza. Ofiary ze zwierząt przywracały cielesną czystość [Hebr. 9:13], co pozwalało stanąć przed Bogiem obecnym w świątyni mimo posiadania skażonego ciała. Obecność Boga w obłoku nad wiekiem Skrzyni Świadectwa sprawiała, że takie rytualne oczyszczenie było konieczne.
Z chwilą śmierci Mesjasza i zawarcia Nowego Przymierza, lewicki system ofiarniczy został zastąpiony systemem według porządku Melchizedeka, w którym Arcykapłanem jest sam Mesjasz [Hebr. 7:11-28]. Ponieważ Mesjasz wstąpił do nieba, Bóg nie jest obecny fizycznie na ziemi w świątyni ani w żadnym innym miejscu [Jan 4:21-23]. Wierzący są świątynią Ducha Świętego [I Kor. 6:19-20; II Kor. 6:16], przez którego Ojciec i Syn zamieszkują w każdym z nas [Jan 14:16-23; 16:7-16; II Kor. 13:5].
Ale przyjdzie taki czas, gdy Bóg znów będzie fizycznie zamieszkiwał świątynię na ziemi:
"I będę wśród nich mieszkał; będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I poznają narody, że Ja jestem Pan, który uświęcam Izraela, gdy moja świątynia będzie wśród nich na wieki" [Ez. 37:28]"Potem zaprowadził mnie do bramy, która jest zwrócona ku wschodowi. A oto chwała Boga izraelskiego zjawiła się od wschodu. Szum jego przyjścia był podobny do szumu wielu wód, a ziemia jaśniała od jego chwały. A widzenie, które miałem, było podobne do owego widzenia, które miałem wówczas, gdy przybył, aby zniszczyć miasto, i podobne do owego widzenia, które miałem nad rzeką Kebar. I upadłem na twarz. Gdy chwała Pana weszła do świątyni bramą, która jest zwrócona ku wschodowi, wtedy duch uniósł mnie i wprowadził na dziedziniec wewnętrzny, a oto świątynia była pełna chwały Pana.
"I słyszałem kogoś mówiącego do mnie ze świątyni, podczas gdy mąż stał obok mnie i rzekł do mnie: Synu człowieczy, oto miejsce mojego tronu i miejsce podnóżka moich stóp, gdzie na zawsze zamieszkam wśród synów izraelskich. Już nigdy dom izraelski - ani oni, ani ich królowie nie będą bezcześcili świętego mojego imienia przez swoje wszeteczeństwo i zwłoki swych królów, gdy umrą, gdyż kładli swoje progi obok moich progów i stawiali swoje odrzwia obok moich odrzwi, zostawiając tylko mur między mną a sobą. I bezcześcili święte imię moje przez ohydne swoje czyny, których się dopuszczali, tak że zniszczyłem ich w moim gniewie. Gdy więc teraz oddalą ode mnie swoje bałwochwalstwo i zwłoki swoich królów, zamieszkam wśród nich na wieki. A ty, synu człowieczy, opisz domowi izraelskiemu świątynię, jej wygląd i jej plan, aby się wstydzili swoich przewinień" [Ez. 43:1-10]"Obwód miasta wynosi osiemnaście tysięcy łokci. A nazwa miasta będzie od dziś brzmieć: Pan tam mieszka" [Ez. 48:35]Skoro sam Pan w swojej chwale zamieszka w świątyni w Jerozolimie, to ludzie w ciałach skażonych znów będą musieli zostać oczyszczeni rytualnie ze względu na fizyczną obecność Świętego pośród nich - czyli system ofiarniczy znów ulegnie zmianie. Mesjasz przyjdzie na ziemię i już nie będzie siedział po prawicy Ojca, orędując za zbawionymi - będzie razem z nimi rządził na ziemi [Mat. 19:28; Obj. 2:26-27; 20:4 i inne].
Zauważ, że jedynie ofiara Mesjasza GŁADZI grzechy - i to się nie zmieni. Usprawiedliwienie zawsze było przez wiarę już od czasów Abla, Henocha i innych [Hebr. 11:4-5 nn]. Zgładzenie grzechów nie koliduje z rytualną czystością wymaganą przez Boga dla ludzi w ciałach skażonych, którzy chcą przed Nim stanąć w świątyni, w której On fizycznie jest obecny (czy to w obłoku, czy w inny sposób).
I teraz najważniejsze: Ofiara Mesjasza nie była, nie jest i nie będzie umniejszona przez to, że jakikolwiek system ofiarniczy służący przywracaniu cielesnej czystości był lub będzie. To są dwie różne kategorie oczyszczenia: ofiary ze zwierząt oczyszczały cieleśnie nie gładząc grzechu, a ofiara Mesjasza oczyszcza sumienie gładząc grzech:
"Bo jeśli krew kozłów i wołów oraz popiół z jałowicy przez pokropienie uświęcają skalanych i przywracają cielesną czystość, o ileż bardziej krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego ofiarował samego siebie bez skazy Bogu, oczyści sumienie nasze od martwych uczynków, abyśmy mogli służyć Bogu żywemu" [Hebr. 9:13-14]Abraham został usprawiedliwiony z wiary (na podstawie ponadczasowej ofiary Mesjasza - patrz Hebr. 9:15), a jednak składał ofiary ze zwierząt. Podobnie Dawid. Jedno drugiemu nie przeszkadzało. Od momentu, gdy Pan Jezus złożył ofiarę, sumienia wierzących są oczyszczone, a my nie składamy ofiar oczyszczających rytualnie, bo Bóg jest pośród nas obecny inaczej niż był za czasów Starego Testamentu i inaczej niż będzie obecny wśród ludzi w skażonych ciałach w Erze Mesjańskiej.
Prawdopodobnie patrzymy na to wszystko przez pryzmat tradycji, która wpoiła w nas przekonanie, że Kościół i stan obecny to jest coś docelowego w planie Bożego zbawienia - takie przekonanie wyrasta jednak z amilenializmu Augustyna, a nie z Biblii.
Uważam, że Jerry Hullinger podał najbardziej spójne i logiczne wyjaśnienie tego problemu:
http://www.joelstrumpet.com/wp-content/ ... es-PDF.pdfCytuj:
A może świątynia u Ezechiela, to ta z czasów wielkiego ucisku, w której Antychryst dokona ohydy spustoszenia?
Broń Boże! Przecież w świątyni z czasu Ucisku zasiądzie Antychryst, podając się za Boga [II Tes. 2:3-4]. Biorąc pod uwagę całość Biblii i konieczność oczyszczenia w takich sytuacjach, III świątynia raczej zostanie zniszczona, bo przecież to Pan postawi świątynię w Erze Mesjańskiej [Ez. 37:27].