Poszukiwacz napisał:
Cytuj:
Jezus nie naucza nigdzie ,że ten chrzest ma obowiązywać jego wyznawców.Biblia nie wspomina również aby apostołowie byli ochrzczeni innym chrztem niż Janowy.Nowe narodzenie i śmierć starego człowieka zobrazowany jest w chrzcie Duchem Świętym.Bóg sprawia ,że rodzimy się na nowo.
Słowa Jezusa są wodą życia w której się zanurzamy .Słowa z ew.Jana 3:5 i Efez. 5:26 sa na to dowodem.Jan chrzcił wodą a Jezus przyszedł aby chrzcić Duchem Świętym i ogniem Mat. 3:11.
Zaden rytuał nie zabezpiecza nas przed grzechem i recydywą.Wewnetrzna przemiana i bezwarunkowe posłuszeństwo oraz wiara w moc ofiary Mesjasza zapewniają w Duchu Świętym usynowienie i zbawienie ( o ile wytrwamy).
Musze to przemyśleć. Swoja drogą Ef 5:26 to jedyne miejsce gdzie można wnioskować, że kąpiel wodna to kąpiel w słowie. Tylko czy żeczywiście tu o to chodzi? Patrzyłes jak jest w interlini? Biblia Warszawska czasami sugeruje nam rozwiązania inne niż te wynikające z lektury chociaży Biblii Gdańskiej. Powoli zaczynam się przekonywać do przyzwyczajania się do staropolskiego języka:)
Cytuj:
Efez. 5:26
26. Aby go uświęcić, oczyściwszy go kąpielą wodną przez Słowo,
(BW)
Efez. 5:26
26. Aby go poświęcił, oczyściwszy omyciem wody przez słowo;
(BG)
Biblia Tysiąclecia jest bardziej dosadna:
Ef 5:26
26. aby go uświęcić, oczyściwszy obmyciem wodą, któremu towarzyszy słowo,
(BT)
okreslenie przez [eÍn:2782] słowo:
w innych miejscach tłumaczone jest również jako:
pośród, w, przez, na, poprzez, z
Nie chcę się tu kłócić bo nie jestem "oblatany" w grece. Ale może to oznaczać ,że zważywszy iż jest to tylko jedno miejsce w piśmie opisujące chrzest w ten sposób może należałoby to tłumaczyć bardziej na sposób BT. Łatwo wtedy pogodzić z tym i BG. Czyli podsumowując oczyszczenie przez obmycie wodą i przez słowo. Co całkowicie się zgadza z :
Cytuj:
Jan. 3:5
5. Odpowiedział Jezus: Zaprawdę, zaprawdę powiadam ci: Jeźliby się kto nie narodził z wody i z Ducha, nie może wnijść do królestwa Bożego.
(BG)
Pod rozwage mówię, sam się nad tym jeszcze zastanowię. Nie mówię ż enie masz racji ale to trzeba gruntowniej rozpatrzyć.
Cytuj:
Cytat:
Rzym. 6:4
4. Pogrzebani tedy jesteśmy wraz z nim przez chrzest w śmierć, abyśmy jak Chrystus wskrzeszony został z martwych przez chwałę Ojca, tak i my nowe życie prowadzili.
Dlatego chrzest Jana nie jest do końca tym samym co chrzest w Imieniu Jezusa (w śmierć Chrystusa).
Cytuj:
Nie ma żadnych podstaw do twierdzenia ,że chodzi tu o chrzest wodą w imię Jezusa.Z kontekstu raczej wynika ,że chodzi o chrzest Ducha.
Rzym. 6:3
3. Czyż nie wiecie, że my wszyscy, ochrzczeni w Chrystusa Jezusa, w śmierć jego zostaliśmy ochrzczeni?
(BW)
Werset ten nie wspomina ,że to chrzest wodą.Nie chrzest wodą otwiera drogę do zbawienia ele raczej chrzest Duchem Świętym i związane z nim dary Ducha.
Wspomina o tym sam Jezus przed swoją śmiercią
Łuk. 12:50
50. Chrztem mam być ochrzczony i jakże jestem udręczony, aż się to dopełni.
(BW)
To jest chrzest w którym i my jesteśmy pogrzebani i nie jest to chrzest wodą w imie Jezusa.
Ok nie upieram się że mam rację. Może jest tak jak mówisz. Musze się nad tym zastanowić.Hm a wydawało i się , że już rozumiem ten temat.
Cytat:
hepta pisze:
Pierwszym krokiem na tej drodze jest własnie chrzest w wodzie. Mam za mało informacji aby móc stanowczo stwierdzić, że nie można mieć ducha jesli się nie jest ochrzczonym [baptizo]. Jednak wszystkie biblijne sprawozdania mówiące o Duchu Świętym po Zielonych Świątkach dotyczą ludzi ochrzczonych w wodzie.
Cytuj:
Mar. 16:16
16. Kto uwierzy i ochrzczony zostanie, będzie zbawiony, ale kto nie uwierzy, będzie potępiony.
(BW)
Niektórzy stosują ten werset na poparcie tezy o niezbędności chrztu wodą.Gdyby tak było to każdy nie ochrzczony woda byłby potępiony.Nie jest to prawdą.Jezus mówi tu o Duchu Świętym. Prawda jet taka ,że to wiara w Jezusa zbawia a za tym idzie narodzenie duchowe.Przemawia za tym również fakt ze wspomnianej ew.Jan. 3:26
Zaraz zaraz, powolutku, to nie takie oczywiste:
Cytuj:
Nie wszystkie sprawozdania dotyczą ludzi ochrzczonych wodą w imię Jezusa. przykładem jest Apollos Dzieje ap.18:25-28 .
dobra , znów jednak odbiegnijmy trochę od BW i przyjrzyjmy się tekstowi BT
Cytuj:
Dz 18:24-28
24. Pewien Żyd, imieniem Apollos, rodem z Aleksandrii, człowiek uczony i znający świetnie Pisma, przybył do Efezu.
25. Znał on już drogę Pańską, przemawiał z wielkim zapałem i nauczał dokładnie tego, co dotyczyło Jezusa, znając tylko chrzest Janowy.
26. Zaczął on odważnie przemawiać w synagodze. Gdy go Pryscylla i Akwila usłyszeli, zabrali go z sobą i wyłożyli mu dokładnie drogę Bożą. A kiedy chciał wyruszyć do Achai, bracia napisali list do uczniów z poleceniem, aby go przyjęli.
27. Gdy przybył, pomagał bardzo za łaską /Bożą/ tym, co uwierzyli.
28. Dzielnie uchylał twierdzenia Żydów, wykazując publicznie z Pism, że Jezus jest Mesjaszem.
(BT)
Co jest ciekawe, tu w Efezie własnie, powtórnie ochrzczono owych 12 uczniów Jana. Apoolos podobnie jak oni znał TYLKO chrzest Janowy. Inni uczniowie Jana zostali ponownie ochrzczeni w imię Jezusa wydaje mi się że i Apollosa to spotkało. No jednak jawnie nie jest to napisane i leży jedynie w moich domysłach i nie ma mocy argumentu. Jednak daje podstwę do wątpliwości, czy oby na pewno Ty masz rację. Będę tu ostrozny póki co i zobaczę dokąd doprowadzi nas Twoja linia argumentów:)
Swoja droga to interesujące że Apollos był postawiony jako ten który podlewał to co zaszczepił Paweł a czemu Bóg dał wzrost.
Swoją drogą to mnie naprowadza na dość dziwne obserwacje Apollos, i Kefas(Piotr) nie mamy o nich żadnej wzmianki że zostali ochrzeczeni w Imię Jezusa. Ap Paweł choć napisano że został ochrzczony to odbyło się to w dziwnych okolicznościach:
Cytuj:
Dz.Ap. 9:17-18
17. I poszedł Ananijasz, i wszedł do onego domu, a włożywszy na niego ręce, rzekł: Saulu, bracie! Pan mię posłał, Jezus on, któryć się ukazał w drodze, którąś jechał, abyś przejrzał, a był napełniony Duchem Świętym.
18. I zarazem spadły z oczów jego jako łuski i wnet przejrzał, a wstawszy ochrzczony jest.
(BG)
Paweł wstał innym człowiekiem, odmienionym od tej pory zaczął wykazywać Jezusa Chrystusa Mesjasza. Tutaj jest element baptizo ale może rzeczywiście nie chodzi tu o baptizo w wodzie. Hm Zabiłes mi ćwieka Poszukiwaczu.
pogrzebałem trochę w Bible Study Magazine i znalazłem tam coś co pewnie ci się spodoba. Bo w odniesieniu do tego własnie ochrzczenia Pawła jest napisane:
Cytuj:
When used in the New Testament, this word more often refers to our union and identification with Christ than to our water baptism. e.g. Mark 16:16. 'He that believes and is baptised shall be saved'. Christ is saying that mere intellectual assent is not enough. There must be a union with him, a real change,
W wolnym tłumaczeniu:
Kiedy [baptizo] jest używane w Nowym Testamencie, znacznie częściej odności się związku i identyfikacją z Chrystusem aniżeli do chrztu w wodzie. np
Mar. 16:16 16. Kto uwierzy, a ochrzci się, zbawion będzie; ale kto nie uwierzy, będzie potępion.(BG). Chrystus mówi, że intelektualne przyjęcie Chrystusa nie wystarczy. Musi nastapić jedność z Nim, prawdziwa odmiana.
Cytuj:
Apostoł Paweł pisze:
Gal. 3:26-27
26. Albowiem wszyscy jesteście synami Bożymi przez wiarę w Jezusa Chrystusa.
27. Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekliście się w Chrystusa,
(BW)
Gdyby mówił o chrzcie wodą to byłoby to w sprzeczności z jego słowami :
1 Kor. 1:17
17. Nie posłał mnie bowiem Chrystus, abym chrzcił, lecz abym zwiastował dobrą nowinę, i to nie w mądrości mowy, aby krzyż Chrystusowy nie utracił mocy.
(BW)
Dlatego przyobleczenie w Chrystusa moze oznaczać wiarę w Niego i naśladownictwo w życiu.
A te rzeczy są mozliwe tylko przez narodzenie z Ducha Świętego i dzięki jego darom oraz owocom Gal. 5:22.
Apostołowie chrzcili wodą ale nie zawsze.Najczęściej dotyczyło to sytuacji gdy taki obrzęd był spektakularnym zobrazowaniem jawnego wyznania Chrystusa skrywanego wcześniej w sercu.
Czesto dotyczył on pogan dla których był niezbędny do odcięcia sie od starego zycia i okazania tego przed innymi .Był to rodzaj ślubowania nie tyle przed Bogiem co przed samym sobą aby mieć większą motywację .Dla tych którzy od dziecka staraja sie zyć na chwałę Bogu
wyrzekajac sie własnej chwały zyją dla Jezusa nie potrzebuja chrztu wodnego.Swoim życiem pokazują ,że są dziećmi Bozymi.Nie muszą udowadniac sobie ,ze zrywaja ze starym życiem.
Zgoda, Można tutaj zastosować takie rozumowanie. Mam podobne odczucia.
Cytuj:
Tymoteusz wyznawał Jezusa od dziecka i nigdzie nie znalazłem wzmianki aby był ochrzczony wodą.
A tu mnie zaskoczyłeś, skąd to wiesz? Czytałem że znał Pisma od dziecka ale żeby wyznawał Jezusa, to chyba z amocno powiedziane?
Cytuj:
Komuś kto zawsze chodził z Jezusem W sercu i przyznawał sie do Mistrza przed ludźmi nie był potrzebny dodatkowy obrzęd.
Poszukiwaczu spokojnie.
Czy Pan Jezus jest synem Abrahama? Niewątpliwie jest Jego potomstwem, nic tego faktu nie zmieni. czy urodził sie dziedzicem świata? Oczywiscie że się taki urodził, ale mimo to musiał być obrzezany jak każdy inny potomek Abrahama. Czy potrzebował Chrztu pokuty, oczywiście nie potrzebował ale jednak wszedł do wody aby mieć udział w tym wszystkim w czym maja udział jego bracia. równiez i w chrzcie wodą. Skoro Tymoteusz ani Apollos ani Apostołowie znając chrzest w imię Jezusa nie musieli być ochrzczeni wodą aby byc synami bozymi to tym bardziej Pan Jezus go nie potrzebował. On jednak wszedł do wody aby wypełnić wszelka sprawiedliwość. To, że nie mamy dokładnych opisów chrztu w wodzie Tymoteusza nie oznacza, że nie miał w nim udziału. I nie można wykluczyć jego chrztu wodnego. Skoro znane było obrzezanie wszyscy, nawet Chrystus podlegali obrzezaniu. Skoro znany jest chrzest w wodzie w imię Jezusa wszyscy, podlegają temu chrztowi. Inczej trudno mi zrozumieć taki nacisk nałożony na chrzest w NT. Chyba że rzeczywiście nacisk na chrzest duchem jest tu eksponowany a nie w wodzie. Ale to muszę jeszcze przeanalizować powtórnie z tej perspektywy. Zwłaszcza że Apostoł Paweł pisze o podstawowych naukach chrześcijańskich:
Cytuj:
Hebr. 6:1-2
1. Dlatego pominąwszy początki nauki o Chrystusie, zwróćmy się ku rzeczom wyższym, nie powracając ponownie do podstaw nauki o odwróceniu się od martwych uczynków i o wierze w Boga,
2. Nauki o obmywaniach, o wkładaniu rąk, o zmartwychwstaniu i o sądzie wiecznym.
(BW)
Żyd. 6:1-2
1. Przetoż zaniechawszy początkowych nauk o Chrystusie, miejmy się ku doskonałości, nie znowu zakładając grunty pokuty od uczynków martwych i wiary w Boga.
2. Nauki o chrzcie i o wkładaniu rąk, i o powstaniu umarłych, i o sądzie wiecznym;
(BG)
Hbr 6:1-2
1. Dlatego pominąwszy podstawowe nauki o Chrystusie przenieśmy się do tego, co doskonałe, nie zakładając ponownie fundamentu, jaki stanowią: pokuta za uczynki martwe i /wyznanie/ wiary w Boga,
2. nauka o chrztach i nakładaniu rąk, o powstaniu z martwych i sądzie wiecznym.
(BT)
A więc podstawowymi naukami chrześcij są :
pokuta - chrzest/chrzty - nakładanie rąk - zmartwychwstanie - sąd wieczny
Stosując Twoje podejście
pokuta - chrzest/chrzty - nakładanie rąk wrzucasz do jednego worka. Na dzień dzisiejszy trudno mi się z tym zgodzić.
Cytuj:
Hepto nie neguję potrzeby i sensowności chrztu wodą.Twierdzę jedynie ,że nie jest on niezbedny aby stać się dzieckiem Bozym.W niektórych przypadkach jest potrzebny a nawet wskazany w innych natomiast całkowicie zbyteczny.
Skoro pokuta i chrzest (będęcy rutuałem obmycia z win) jest fundamentem wiary to jak może on być zbyteczny? To nie mieści się w moim umysle.
Cytuj:
Z twojej wypowiedzi widać,że chrzest wodą jest dla ciebie czymś bardzo waznym.I to jest wspaniałe pod warunkiem,że nie stanie się zaporą przez którą będziesz oceniał innych a będzie tylko dla ciebie motywacją do jeszcze większej miłości do Chrystusa i przypomnieniem o ślubowaniu ktore uczyniłeś w sercu.
A kiedy ja tu kogos oceniłem? Nie przypominam sobie abym to zrobił? POtrzebę chrztu odnoszę do własnej osoby i dlatego się na niego zdecydowałem w wieku dorosłym. Nie napisałem chyba że uważam że każdy powinien to zrobić bo jak nie to nie wejdzie do Królestwa.
Cytuj:
Synostwo wszystkich chrześcijan czy to ochrzczonych wodą czy nie ,tkwi w chrzcie Duchem Świętym który to chrzest otrzymuje sie z rąk Ojca.
W tym chrzcie wszyscy jesteśmy braćmi i siostrami .
Tu 100% zgody.