www.ulicaprosta.net

Forum przy Ulicy Prostej
Teraz jest Cz mar 28, 2024 9:50 pm

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: So sty 26, 2013 7:32 pm 
Offline

Dołączył(a): Cz wrz 15, 2011 11:23 pm
Posty: 452
Witam wszystkich, Dzis jestem w III Mojżeszowej i natknąłem się na pewne imię ; ‘Azazel’ podkreśliłem je i sprawdziłem w googlach i wyskoczyło mi ; Demon Pustynny ,upadły Anioł.
To imie w 16 rozdziale wystepuje 4 razy. Nie wiem czy juz kiedys pisaliscie o tym, nie wiem tez czy ten Azazel to faktyczne stworzenie czy metafora wybaczenia(wypedzenia) grzechów.
Jak ktos wie wiecej to chetnie poslucham, nie jest to sprawa priorytetowa. Lubie wiedziec co czytam a nie chcialbym wyciagac niepotrzebnych i błednych wniosków.

Pozdrawiam was w Panu Jezusie.


„(6) Aaron przyprowadzi na ofiarę za swój własny grzech cielca i dokona przebłagania za siebie i swój dom. (7) Potem weźmie owe dwa kozły i postawi je przed Panem u wejścia do Namiotu Zgromadzenia. (8) Następnie Aaron rzuci losy o te dwa kozły: jeden los dla Pana, a drugi los dla Azazela. (9) Potem przyprowadzi Aaron tego kozła, na którego padł los dla Pana, i złoży go na ofiarę za grzech, (10) kozła zaś, na którego padł los dla Azazela, postawi żywego przed Panem, by nim dokonać przebłagania, a potem wypędzić go do Azazela na pustynię. (11) Potem przyprowadzi Aaron na ofiarę za swój własny grzech cielca i dokona przebłagania za siebie i za swój dom, i zarżnie tego cielca na ofiarę za swój własny grzech.”( III Mojż 16,6-11)

„(20) A gdy skończy obrzęd przebłagania za świątynię, za Namiot Zgromadzenia oraz ołtarz, przyprowadzi kozła żywego. (21) I położy Aaron obie swoje ręce na głowie kozła żywego, i wyzna nad nim wszystkie przewinienia synów izraelskich i wszystkie ich przestępstwa, którymi zgrzeszyli, i złoży je na głowę kozła, i wypędzi go przez wyznaczonego męża na pustynię. (22) Tak poniesie na sobie ten kozioł wszystkie ich przewinienia do ziemi pustynnej; a tamten wypuści tego kozła na pustynię. (23) Potem wejdzie Aaron do Namiotu Zgromadzenia i zdejmie lniane szaty, które ubrał, gdy wchodził do świątyni, i tam je zostawi. (24) Obmyje swoje ciało wodą w miejscu świętym i włoży własne szaty, wyjdzie i złoży swoją ofiarę całopalną i ofiarę całopalną ludu, i dokona przebłagania za siebie i za lud, (25) a tłuszcz ofiary za grzech spali na ołtarzu.
(26) Ten zaś, który wypędzał kozła do Azazela, wypierze swoje szaty i obmyje swoje ciało wodą, a potem wejdzie do obozu.” (III Mojż 16,20-26)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Pn sty 28, 2013 5:56 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Samo imię Azazel nie jest istotą sprawy. Jest związane bardziej z oddaleniem grzechów niż z konkretną osobą czy demonem. Wydaje się, że tutaj jest dość wyczerpujące omówienie tematu:

http://www.hope-of-israel.org/azazell.htm

Sam artykuł jest oparty źródłach rzetelnych, ale strony, na której się znajduje, nie polecam.

Oprócz tego:
http://www.rivers-of-grace.org/index.ph ... er-23-2012
http://www.cicchese.it/campshoshanah200 ... enbaum.pdf

Pozdrawiam Cię serdecznie :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Wt sty 29, 2013 2:33 pm 
Offline

Dołączył(a): Cz wrz 15, 2011 11:23 pm
Posty: 452
Dziekuje za tekst, przeczytalem. Przepraszam ze bez polskich znaków odpisuje ale jestem teraz na uniwersytecie i tu mi zablokowali opcje dodawania ich.

Z tego co jest napisane rozumiem ze oba kozly dotycza jednego czyli ofiary za grzech.
Czytajac Ezechiela 46, tez mamy ofiary skladane przed Bogiem w tysiac-letnim królestwie
Nie twierdze na 100% ale wydaje mi sie ze ofiary u Ezechiela sa jak ten pierwszy koziol ofiarowywany aby lud mógl przebywac z Bogiem ale nie jest to ofiara która wymaze grzech a ten drugi reprezentuje Chrystusa niosacego wszelki grzech w miejsce(Azazel) gdzie ten grzech bedzie stracony na zawsze.
Martwi mnie to ze w paru zródlach jak nie w wiekszosci pisza ze Azazel to albo upadly aniol , albo demon lub nawet Szatan, wiem ze sa ludzie którzy nawet czcza Azazela.
Wikipedia tez stwierdza ze jest to demon pustynny, mysle ze jest to wazne aby pokazac ze to klamstwo.


“I nie będą już zarzynali swoich zwierząt na rzeźną ofiarę dla demonów, z którymi popełniają cudzołóstwo. Będzie to dla nich ustawą wieczną dla ich pokoleń. (8) Powiesz też do nich: Ktokolwiek z domu izraelskiego albo z obcych przybyszów, którzy mieszkają pośród nich, będzie składał ofiarę całopalną albo inną, (9) a nie przyprowadzi jej do wejścia do Namiotu Zgromadzenia, aby ją ofiarować Panu, mąż ten będzie wytracony ze swego ludu.”

( III Mojz 17,7-9)

Prosze o korekte jezeli sie myle.
Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Wt sty 29, 2013 4:16 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Pax vobiscum napisał(a):
Z tego co jest napisane rozumiem ze oba kozly dotycza jednego czyli ofiary za grzech.
Tak, to by się zgadzało.

Pax vobiscum napisał(a):
Czytajac Ezechiela 46, tez mamy ofiary skladane przed Bogiem w tysiac-letnim królestwie. Nie twierdze na 100% ale wydaje mi sie ze ofiary u Ezechiela sa jak ten pierwszy koziol ofiarowywany aby lud mógl przebywac z Bogiem ale nie jest to ofiara która wymaze grzech a ten drugi reprezentuje Chrystusa niosacego wszelki grzech w miejsce (Azazel) gdzie ten grzech bedzie stracony na zawsze.
Wygląda na to, że oba kozły są jedną ofiarą reprezentującą Mesjasza i Jego ofiarę. W dwóch aspektach: Przywrócenia czystości cielesnej [rytualnej] i poniesienia wszelkiego grzechu w sensie oddzielenia go. Nie wiem tylko, co to ma wspólnego z 46 rozdziałem Ezechiela. Mógłbyś rozwinąć?

Pax vobiscum napisał(a):
Martwi mnie to ze w paru zródlach jak nie w wiekszosci pisza ze Azazel to albo upadly aniol , albo demon lub nawet Szatan, wiem ze sa ludzie którzy nawet czcza Azazela. Wikipedia tez stwierdza ze jest to demon pustynny, mysle ze jest to wazne aby pokazac ze to klamstwo.
Rzeczywiście, to jest problem. Ale szatan nigdy i w żaden sposób nie uczestniczy w odkupieniu grzechów.

“I nie będą już zarzynali swoich zwierząt na rzeźną ofiarę dla demonów, z którymi popełniają cudzołóstwo. Będzie to dla nich ustawą wieczną dla ich pokoleń. (8) Powiesz też do nich: Ktokolwiek z domu izraelskiego albo z obcych przybyszów, którzy mieszkają pośród nich, będzie składał ofiarę całopalną albo inną, (9) a nie przyprowadzi jej do wejścia do Namiotu Zgromadzenia, aby ją ofiarować Panu, mąż ten będzie wytracony ze swego ludu.” (III Mojz 17,7-9)

Tutaj nie ma nic o Azazelu, tylko o składaniu rzeźnych ofiar dla demonów. Zauważ, że najwyraźniej ludzie składali ofiary "samowolnie", nie przyprowadzając ich do Namiotu Zgromadzenia. Stąd nakaz przyprowadzenia. Nie wiem, czego nie rozumiesz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Wt sty 29, 2013 9:53 pm 
Offline

Dołączył(a): Cz wrz 15, 2011 11:23 pm
Posty: 452
Dziękuję za odpowiedzi,

Cytat z 17 rozdziału podałem w celu pokazania że teoria Azazela jako demona nie ma sensu:) Gdyż tylko Bogu należą się ofiary.
Ezechiela powiązałem z tym pierwszym kozłem, myśląc że ten kozioł jest składany za grzech aby lud mógł przebywać z Bogiem
a ten drugi reprezentował zbawiciela który zabiera grzech na zawsze. W tysiąc letnim królestwie też będą składane ofiary aby ludzi oczyścić a nie zgładzić grzech czyli tak jak pisałeś oczyszczenie rytualne.
Teraz czytam ten cytat znów i biorąc go literalnie to oba są składane za grzech i reprezentuja Jednego Jezusa Chrystusa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Śr sty 30, 2013 1:07 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Pax vobiscum napisał(a):
W tysiąc letnim królestwie też będą składane ofiary aby ludzi oczyścić a nie zgładzić grzech czyli tak jak pisałeś oczyszczenie rytualne.
Zgadza się. Dlatego zauważ ciekawą prawidłowość związaną z ofiarowaniem kozła w 1000-letnim Królestwie:

"Drugiego dnia złożysz kozła bez skazy na ofiarę zagrzeszną, aby oczyścić ołtarz z grzechów, jak go oczyścili ofiarą cielca" [Ez. 43:22]

"Przez siedem dni codziennie masz przygotowywać kozła na ofiarę zagrzeszną; tak samo masz przygotowywać młodego cielca i barana z trzody, obydwa bez skazy" [Ez. 43:25]

"Przez siedem dni tego święta przygotowywać będzie jako ofiarę całopalną dla Pana codziennie przez siedem dni siedem cielców i siedem baranów bez skazy, a kozła codziennie jako ofiarę zagrzeszną" [Ez. 45:23]


Widzisz :?:

Pax vobiscum napisał(a):
Teraz czytam ten cytat znów i biorąc go literalnie to oba są składane za grzech i reprezentuja Jednego Jezusa Chrystusa.
Zgadza się. 8)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Śr sty 30, 2013 1:57 pm 
Offline

Dołączył(a): Cz wrz 15, 2011 11:23 pm
Posty: 452
Troche mi to czasu zabralo ale teraz rozumiem. Dziekuje ze poswieciles swój czas
Slowo Boze jest cudowne, i wbrew wielu jest zgodne jako calosc.

Pozdawiam ludzi z forum, dziekujac ze jest jeszcze takie miejsce gdzie czlowiek moze liczyc na pomoc.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz sty 31, 2013 8:52 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 21, 2006 4:09 am
Posty: 37
Lokalizacja: Trochę tu, trochę tam, na razie Chorzów.
Ciekawostka tłumaczeniowa.
W "Tora Pardes Lauder" zamiast: "dla Azazela" oddano " na [zrzucenie] z wysokiego urwiska".
Nie piszą, dlaczego oddali w tym miejscu w taki sposób.

_________________
,Dzięki niemu każdy, kto wierzy, zostaje uznany za niewinnego.'
Dz 13,39 zgadnij jaki przekład :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz sty 31, 2013 9:20 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Tradycja rabiniczna. Pisze o niej bodaj Ederscheim w źródle tekstu zalinkowanego przeze mnie powyżej. Według tradycji rabinicznej kozła wyprowadzano z Jerozolimy "do Azazela" - koniecznie musiał zrobić to goj czyli nie-Żyd - a następnie zrzucano ze skały.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz lut 07, 2013 11:51 am 
Offline

Dołączył(a): Śr sie 03, 2011 7:53 am
Posty: 30
Witajcie,

w temacie Azazela chciałbym tylko wskazać na jeden "ciekawy trop". Jest nim księga Henocha (cytowana przez Judę). W księdze tej opisane są m.in. czasy przed potopem. Nie twierdzę, że ta księga jest natchniona, ale warto zwrócić uwagę, na to, że Juda cytuję jej ustęp, a także opisuje (podobnie jak Piotr), że nieposłuszni aniołowie zostali związani o oczekują dla nich przygotowanego sądu.

"6.
1 Kiedy ludzie rozmnożyli się, urodziły im się w owych dniach ładne i piękne córki.
2 Ujrzeli je synowie nieba, aniołowie, i zapragnęli ich. Jeden drugiemu powiedział: "Chodźmy, wybierzmy sobie żony z córek ludzkich i spłodźmy sobie dzieci".
3 Szemihaza, który był ich dowódcą, powiedział do nich: "Obawiam się, że może nie zechcecie tego zrobić i że tylko ja sam poniosę karę za ten wielki grzech".
4 Wszyscy odpowiadając mu rzekli: "Przysięgnijmy wszyscy i zwiążmy się przekleństwami, że nie zmienimy tego planu, ale doprowadzimy zamiar do skutku".
5 Następnie wszyscy razem przysięgli i związali się wzajemnie przekleństwami.
6 Był o ich wszystkich dwustu. Zstąpili na Ardis, szczyt góry Hermon. Nazwali ją górą Hermon, albowiem na niej przysięgali i związali się wzajemnie przekleństwami.
7 Te są imiona ich przywódców: Szemihaza, ich dowódca, Urakiba, Ramiel, Kokabiel, Tamiel, Ramiel, Daniel, Ezekiel, Barakiel, Asael, Armaros, Batriel, Ananiel, Zakiel, Samsiel, Sartael(...), Turiel, Jomiel, Araziel.
8 Są to dowódcy dwustu aniołów i wszystkich innych z nimi.

7.
l Wzięli sobie żony, każdy po jednej. Zaczęli do nich chodzić i przestawać z nimi. Nauczyli je czarów i zaklęć i pokazali im, jak wycinać korzenie i drzewa.
2 Zaszły one w ciążę i zrodziły wielkich gigantów. Ich wysokość wynosiła trzy tysiące łokci.
3 Pożerali oni wszelki znój ludzki, a ludzie nie potrafili ich utrzymać.
4 Giganci obrócili się przeciwko ludziom, aby ich pożreć.
5 I grzeszyli przeciw ptakom, zwierzętom, gadom i rybom. Pożerali mięso jedni drugich i pili zeń krew.
6 Wtedy ziemia poskarżyła się na nieprawych.

8.
1 Azazel nauczył ludzi wyrabiać miecze, sztylety, tarcze i napierśniki. Pokazał im metale i sposób ich obróbki: bransolety i ozdoby, sztukę malowania oczu i upiększania powiek, bardzo cenne i wyszukane kamienie i wszelki [rodzaj] kolorowych barwników. I świat uległ zmianie.
2 Nastała wielka niegodziwość i wielki nierząd. Pobłądzili, a wszystkie ich drogi stały się zepsute.
3 Amezarak wyuczył zaklinaczy i nacinaczy korzeni, Armaros [nauczył] odklinania, Barakiel [ wychował] astrologów, Kokabiel złowieszczów, Tamiel wyuczył astrologów, Asradel nauczył dróg księżyca.
4 Ludzie ginąc wołali, a głos ich doszedł do nieba.

9.
1 Wówczas Michał, Gabriel, Suriel i Uriel spojrzeli z nieba i ujrzeli wielką ilość rozlanej krwi na ziemi i wszelką niegodziwość, jakiej dokonano na ziemi.
2 Powiedzieli je-den do drugiego: "Niech zniszczona ziemia zawoła głosem ich krzyków aż do bramy niebios.
3 A teraz, wam to, O Święci niebios, skarżą się dusze ludzi mówiąc: "Zanieście naszą skargę przed Najwyższego".
4 Rzekli do Pana, Króla: "Panie panów, Boże bogów, Królu królów! Twój chwalebny tron [ trwa] po wszystkie pokolenia świata, a twoje imię jest święte i wychwalane przez wszystkie pokolenia świata, błogosławione i chwalebne! Tyś wszystko uczynił i władza nad wszystkim jest Twoja. Wszystko jest jawne i otwarte przed Tobą i widzisz wszystko i nie ma niczego, co mogłoby być przed Tobą ukryte.
6 Zobacz więc, co uczynił Azazel, jak nauczył wszelkiej niegodziwości na ziemi i odsłonił odwieczne tajemnice przechowywane w niebie.
7 Semiaza nauczył zaklęć, ten, któremu dałeś władzę, aby panował nad tymi, którzy są z nim.
8 Pospołu poszli do córek ludzkich i spali z tymi kobietami i stali się nieczyści i objawili im te grzechy.
9 Kobiety zrodziły gigantów i przez to cała ziemia napełniła się krwią i niegodziwością.
10 Teraz zaś dusze zmarłych wołają i skarżą się. Aż do bram niebios skarga ich dotarła, bo nie mogą przemóc niegodziwości popełnionej na ziemi.
11 Ty wiesz wszystko, zanim coś się stanie i znasz ich sprawę. Jednak nic nam nie mówisz. Co mamy z nimi począć?"

10.
1 Wówczas Najwyższy, Wielki i Święty odezwał się. Posłał Arsialaiura do syna Lamecha mówiąc mu:
2 "Powiedz mu w moim imieniu: 'Ukryj się!' Wyjaw mu nadchodzący koniec, albowiem cała ziemia zostanie zniszczona. Na całej ziemi nastanie potop i to, co na niej się znajduje, ulegnie zniszczeniu.
3 A teraz naucz go, jak ma uciec i jak jego potomstwo ma przeżyć na ziemi".
4 Następnie Pan powiedział do Rafała: "Zwiąż Azazela za ręce i nogi i wrzuć go do ciemności. Otwórz pustynię, która jest w Dudael, i wrzuć go tam.
5 I rzuć na niego chropowate i ostre kamienie i przykryj go ciemnością. Niech tam przebywa na zawsze! Przykryj jego oblicze, żeby nie mógł widzieć światła
6 I żeby w wielki dzień sądu mógł być wrzucony do ognia.
7 Ożyw ziemię, którą zniszczyli aniołowie, i zapowiedz uzdrowienie ziemi, albowiem ja ożywię ziemię tak, że nie wszyscy synowie ludzcy wyginą z powodu wszelkiej tajemnicy, którą [aniołowie] dali poznać i nauczyli swych synów.
8 Cała ziemia została zrujnowana nauką dzieł Azazela i jemu przypisz cały grzech!".
9 Pan powiedział do Gabriela: "Wystąp przeciwko bękartom i rozpustnikom i przeciwko synom nierządu i zgładź synów nierządu i synów Czuwających z pośrodku ludzi. Odeślij ich, poślij ich jednego przeciwko drugiemu, niech się wygubią w bitwie, bo długość dni nie będzie im dana.
10 Będą cię oni wszyscy prosić, bo spodziewają się życia wiecznego i że każdy z nich będzie żył pięćset lat".
11 A do Michała Pan powiedział: "Idź, powiadom Semiazę i innych, którzy są z nim, którzy połączyli się z kobietami i ulegli z nimi zepsuciu z wszelką ich nieczystością.
12 Kiedy wszyscy ich synowie wzajemnie się pozabijają i kiedy ujrzą zniszczenie swych umiłowanych, zwiąż ich na siedemdziesiąt pokoleń pod wzgórzami ziemi aż do dni sądu i ich spełnienia, aż dopełni się sąd przeznaczony na całą wieczność.
13 W owych dniach zaprowadzą ich do otchłani ognia na męki i zostaną zamknięci w więzieniu na całą wieczność.
14 Wówczas [Szemihaza] zostanie spalony i unicestwiony wraz z nimi. Zostaną razem związani aż do końca wszystkich pokoleń.
15 Zniszcz wszystkie dusze lubieżne i synów czuwających, bo zepsuli oni ludzi.
16 Zniszcz wszelkie zło z powierzchni ziemi, a wszelkie złe dzieło ustanie. Niech pojawi się roślina sprawiedliwości i prawdy, a czyny staną się błogosławieństwem. Sprawiedliwość i prawdę będą sadzić w radości na zawsze.
17 A teraz wszyscy sprawiedliwi ocaleją i żyć będą [tak długo aż] zrodzą tysiące. Wszystkie dni ich młodości i ich starości dopełnią się w pokoju.
18 W owych dniach cała ziemia napełniona zostanie sprawiedliwością i cała zostanie zasadzona drzewami i napełni się błogosławieństwem.
19 Zasadzą na niej wszelkie przyjemne drzewa, zasadzą na niej winorośle, a winorośl, która zostanie na niej zasadzona, wyda obfity owoc. Wszelkie nasienie, które na niej będzie posiane, każda miara wyda tysiąc, a każda miara oliwek wyda dziesięć bat oliwy.
20 Wy natomiast oczyśćcie ziemię z wszelkiego zła i z wszelkiej nieprawości, i z wszelkiej nieczystości, którą przyniesiono na ziemię. Usuńcie je z ziemi.
21 Wszyscy synowie ludzcy będą sprawiedliwi i wszystkie narody błogosławić i służyć mi będą.
22 Ziemia zostanie oczyszczona z wszelkiego zepsucia, z wszelkiego grzechu, z wszelkiego gniewu i z wszelkiej udręki. Nie ześlę więcej na nią potopu po wszystkie pokolenia na wieki.

11.
1 w owych dniach otworzę spichlerze błogosławieństwa, które są w niebie, abym mógł je zesłać na ziemię, na dzieła i na znój synów ludzkich.
2 Pokój i prawda zjednoczą się po wszystkie dni wieczności i po wszystkie pokolenia wieczności.

12.
1 Henoch został ukryty przed wszystkimi i nikt z synów ludzkich nie wiedział, gdzie został ukryty, gdzie przebywa i co się z nim stało.
2 Wszystkie jego czyny były ze Świętymi i z Czuwającymi w jego dniach.
3 Ja Henoch błogosławiłem Wielkiego Pana i Króla Wieczności i oto Czuwający przemówili do mnie, Henocha pisarza, i powiedzieli mi:
4 "Henochu, pisarzu sprawiedliwości! Idź, powiedz Czuwającym nieba, którzy opuścili wyżyny niebieskie i odwieczne święte miejsce i skalali się kobietami i postąpili tak, jak czynią synowie ludzcy, wzięli sobie żony i zupełnie się zepsuli na ziemi.
5 Nie będą oni mieli na ziemi ani pokoju, ani przebaczenia grzechu,
6 albowiem nie nacieszą się swymi synami. Zobaczą, jak ginąć będą ich umiłowani, i opłakiwać będą zniszczenie swoich synów i będą za nich się wstawiać przez wieki. Ale nie Zaznają ani miłosierdzia, ani pokoju".

13.
1 Henoch poszedł i powiedział Azazelowi: "Nie zaznasz pokoju. Wydano na ciebie surowy wyrok, aby cię związać.
2 Nie zaznasz ani spoczynku, ani zmiłowania, ani [wysłuchania jakiejkolwiek] prośby, z powodu zła, którego nauczałeś, i z powodu wszystkich bluźnierstw, zła i grzechów, które pokazałeś synom ludzkim".
3 Wówczas poszedłem i im wszystkim powiedziałem to. Bardzo się zmartwili. Ogarnął ich strach i drżenie.
4 Poprosili mnie, abym wystosował za nich pisemną prośbę, aby mogli otrzymać przebaczenie i żebym zabrał ich pisemną prośbę do Pana w niebie.
5 Albowiem odtąd oni sami nie byli zdolni mówić i nie podnosili swoich oczu do nieba z powodu wstydu za grzechy, za które zostali skazani.
6 I wówczas napisałem ich pisemną prośbę i ich błagania odnośnie ich duchów i czynów każdego z nich, i odnośnie tego, o co prosili, [mianowicie] żeby otrzymali odpuszczenie i przebaczenie.
7 I poszedłem i usiadłem nad wodami Dana w Dan, które znajdują się na południowy zachód od Hermonu. Zanim zasnąłem, odczytałem ich pisemną prośbę.
8 I oto ogarnął mnie sen i doznałem widzeń. Ujrzałem wizję gniewu, [mianowicie] że mam mówić do synów nieba i mam ich zganić.
9 I obudziłem się i poszedłem do nich, a oni wszyscy siedzieli z zakrytymi twarzami pogrążeni w smutku, zgromadzeni razem w Ubelsejael, które jest pomiędzy Libanem a Senir.
10 Opowiedziałem im wszystkie wizje, których doznałem w moim śnie, i zacząłem mówić te słowa sprawiedliwości i ganić Czuwających nieba.

.
.
.

54.
1 Spojrzałem w kierunku innej części ziemi. Zobaczyłem tam głęboką dolinę z płonącym ogniem.
2 Wzięto królów i możnych i rzucono do tej doliny.
3 Tam moje oczy ujrzały, że to dla nich zrobiono te narzędzia: niezwykle ciężkie żelazne okowy.
4 Zapytałem anioła pokoju, który przyszedł ze mną, mówiąc: "Dla kogo są przygotowane te okowy?"
5 Odpowiedział mi: "Są one przygotowane dla zastępów Azazela, aby je wziąć i wrzucić do głębin piekła. Zgodnie z poleceniem Pana Duchów czeluść ich zostanie przykryta chropowatymi kamieniami.
6 W owym wielkim dniu Michał, Gabriel, Rafał i Panuel pochwycą ich i wrzucą do płonącego pieca, aby Pan Duchów mógł wziąć pomstę na nich za ich niegodziwość, za to, że ulegli Szatanowi i sprowadzili na manowce mieszkańców ziemi.
7 W owych dniach nastanie kara Pana Duchów. Wszystkie spichlerze wody, które są nad niebem i pod ziemią, zostaną otwarte
8 i wszystkie wody połączą się z wodami znajdującymi się nad niebem. Woda, która jest nad niebem, jest rodzaju męskiego, a woda, która jest pod ziemią, jest rodzaju żeńskiego.
9 To wszystko, co mieszka na suchym lądzie, i to, co mieszka pod krańcami niebios, ulegnie zagładzie.
10 W ten sposób uznają swoją niegodziwość ci, którzy ją popełnili na ziemi, i poprzez nią zostaną zniszczeni.

55.
1 Następnie Przedwieczny pożałował i powiedział: "Bezcelowo zniszczyłem wszystkich mieszkańców ziemi".
2 I poprzysiągł na swe wielkie imię: "Odtąd nie zrobię tego wszystkim mieszkańcom ziemi. Postawię znak na niebie. Będzie on pomiędzy mną a nimi rękojmią wierności, tak długo, jak długo niebo będzie nad ziemią. Stanie się to z mojego rozkazu.
3 Podczas gdy kiedyś starałem się ich chronić ręką aniołów w dniu utrapienia i ucisku, [to teraz] ustanowiłem nad nimi moją karę i mój gniew -mówi Pan Duchów. - O potężni królowie, którzy mieszkacie na ziemi, będziecie musie-li patrzeć na mego Wybranego siedzącego na tronie mojej chwały i sądzącego w imieniu Pana Duchów Azazela, wszystkie jego zastępy i wszystkie jego duchy".

.
.
.
69.
1 Jednakże po tym wyroku nadal będą przerażać i prowokować mieszkańców ziemi za to, że im to pokazali.
2 Oto imiona tych aniołów: pierwszym z nich jest Szernijaza, drugim Artakifa, trzecim Armen, czwartym Kokabiel, piątym Turiel, szóstym Ramiel, siódmym Daniel, ósmym Nukael, dziewiątym Barakiel, dziesiątym Azazel, jedenastym Armaros, dwunastym Batriel, trzynastym Basasael, czternastym Ananel, piętnastym Turiel, szesnastym Samsiel, siedemnastym Jedtarel, osiemnastym Tumiel, dziewiętnastym Turiel, dwudziestym Rumiel, dwudziestym pierwszym Azazel.
3 To są wodzowie aniołów oraz imiona setników, pięćdziesiątników i dziesiętników.
....
"

Podobno Księga Henocha przez wiele lat była znana i poważana w synagogach Żydowskich. Posiada takie fragmenty, jak
"1 Następnie imię Syna Człowieczego zostało wyniesione żywe do Pana Duchów i zabrane spośród mieszkańców ziemi.
2 Wóz wiatrów uniósł go i zabrane zostało jego imię od nich.
3 Odtąd już nie zaliczałem się do nich. Postawiono mnie pomiędzy dwoma kluczowymi punktami, pomiędzy północą i zachodem, tam, gdzie aniołowie przynieśli sznury, aby mi wymierzyć dział przeznaczony dla wybranych i sprawiedliwych.
4 Ujrzałem tam praojców i sprawiedliwych mieszkających tam od początku świata. "

Choć też posiada wiele dziwnych fragmentów (przede wszystkim druga część księgi), zwłaszcza o kalendarzu księżycowym, który czyta się, jak mitologię.
To tak do przemyślenia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz lut 07, 2013 12:18 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Witaj Michale :)

Księga Henocha nie jest natchniona i rzeczywiście zawiera wiele dziwnych treści.

Cytuj:
w temacie Azazela chciałbym tylko wskazać na jeden "ciekawy trop". Jest nim księga Henocha (cytowana przez Judę). W księdze tej opisane są m.in. czasy przed potopem. Nie twierdzę, że ta księga jest natchniona, ale warto zwrócić uwagę, na to, że Juda cytuję jej ustęp, a także opisuje (podobnie jak Piotr), że nieposłuszni aniołowie zostali związani o oczekują dla nich przygotowanego sądu.
Moim zdaniem ten "trop" wiedzie na manowce, bo sugeruje, jakoby "wypędzanie do Azazela" miało związek z upadłym aniołem. Fakt, że Juda cytuje proroctwo wypowiedziane przez Henocha nie dowodzi, że cała księga jest natchniona - podobnie jak cytaty z dzieł pogańskich poetów umieszczone przez Pawła w jego listach nie dowodzą, że ich dzieła w całości są natchnione. Trzeba bardzo uważać, co się mówi, pokazując takie "tropy". Idą nimi później ludzie, z którymi dyskutowałem już o wiarygodności Pisma w odpowiednim wątku. I są w stanie daleko się zapędzić, "otwierając kanon" Pism.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz lut 07, 2013 12:59 pm 
Offline

Dołączył(a): Śr sie 03, 2011 7:53 am
Posty: 30
Dlaczego napisałem, że to jest możliwy trop (choć nie musi) - bo może jest to pewien obraz (nie napisałem, że tak jest, ale daję pod rozwagę).

Myślę, że zgodzimy się, że jeden z tych kozłów jest symbolem naszego Pana Pomazańca (Baranka), który stał się ofiarą przebłagalną. Drugi kozioł możliwe, że w takim razie symbolizuje Przeciwnika Pomazańca (antychrysta), który ma zostać wypędzony.

To jest tylko wolna sugestia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz lut 07, 2013 1:06 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
michalbas napisał(a):
Myślę, że zgodzimy się, że jeden z tych kozłów jest symbolem naszego Pana Pomazańca (Baranka), który stał się ofiarą przebłagalną. Drugi kozioł możliwe, że w takim razie symbolizuje Przeciwnika Pomazańca (antychrysta), który ma zostać wypędzony.
Obydwa kozły symbolizują Mesjasza. Antychryst nie ma żadnego udziału w ofierze za grzechy - byłoby to przedziwne. Kozioł ofiarowany jest typem zmazania grzechów i przywrócenia cielesnej czystości, a kozioł wypędzony jest typem zgładzenia grzechów i oddzielenia od grzeszników [Hebr. 10:1-14]. Dlatego w Erze Mesjańskiej będzie składany w ofierze tylko jeden kozioł, a drugiego nie będzie się wypędzać. Wersety podałem powyżej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz lut 07, 2013 1:24 pm 
Offline

Dołączył(a): Śr sie 03, 2011 7:53 am
Posty: 30
To może inny trop :)

może Chrystus, jako "kozioł wypędzony jest typem zgładzenia grzechów i oddzielenia od grzeszników", którzy przyjął na siebie grzech świata i zstąpił do otchłani - którą symbolizuje Azazel (jako jeden z książę demonów, który już w tej otchłani jest).

o tylko takie wolne myśli.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz lut 07, 2013 3:37 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Problem w tym, że Azazel niczego takiego nie symbolizuje. Nie można mieszać natchnionego Słowa Bożego z księgą nienatchnioną i wyciągać z tego "biblijnych" wniosków. W opracowaniu podanym przeze mnie w tej dyskusji jest napisane, co Azazel oznacza, a czego oznaczać nie może. Jezus wziął na siebie grzech świata i dlatego grzechy każdego z nas zostały zgładzone, o ile w Niego uwierzyliśmy. Kozła nie wypędzano do otchłani. Nie widzę powodu, żeby na siłę wiązać tego kozła z otchłanią tylko dlatego, że nie natchniona księga mówi coś o Azazelu jako upadłym aniele. Równie dobrze można by wziąć dowolną inną książkę i "skrzyżować" ją ze Słowem Bożym, żeby uzyskać jakiś efekt. Ale takie "krzyżówki" są nieczyste, a przecież Słowo Boże jest czyste, siedemkroć oczyszczone.

Moim zdaniem zabawy, które proponujesz w ramach "wolnych myśli", są tak samo niebezpieczne jak każde inne "wolnomyślicielstwo" w sprawach Bożych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL