dlatego tez Luter, idac tym tokiem myslenia, mial watpliwosci jesli chodzi o LIst Jakuba. Mieli je rowniez Ojcowie Kosciola. Luter w "Przedmowie do ksiag biblijnych" napisal:
" List św. Jakuba, jakkolwiek przez starożytnych od- rzucany, chwalę i uważam jednak za dobry, dlatego że nie przedstawia on nauki ludzkiej i z surowością głosi Boże prawo. Lecz — że wyrażę o nim swoje zdanie, bez szkody przecież dla nikogo — uważam, iż nie jest on pismem apostolskim. A oto powody. Po pierwsze, wbrew św. Pawłowi i całemu pozostałemu Pismu, nadaje wprost uczynkom moc usprawiedliwienia i mó- wi, że Abraham został usprawiedliwiony43 ze swoich uczyn- ków, gdyż złożył w ofierze swojego syna. Jednak św. Paweł w Rz 4,2-3 uczy przeciw niemu, że Abraham stał się sprawied- liwy bez uczynków, jedynie przez swoją wiarę, zanim złożył w ofierze swojego syna, i dowodzi tego za pomocą 1 Mojż [Rdz] 15,6. Chociaż można by temu listowi dopomóc i znaleźć dla takiej sprawiedliwości z uczynków jakieś objaśnienie, nie można go jednak obronić w tym, że tekst z lMojż 15 (który mówi jedynie o wierze Abrahama, a nie o jego uczynkach, jak go przytacza św. Paweł w Rz 4,3) przenosi on na uczynki. Wada ta dowodzi, że nie jest to list apostoła. Po drugie, chce nauczać chrześcijan, a w tak długiej na- uce nie wspomina ani razu cierpienia, zmartwychwsta- nia, Ducha Chrystusowego. Wymienia Chrystusa kilka razy, lecz nic o Nim nie uczy, mówi tylko ogólnie o wierze w Bo- ga. A przecież urząd prawdziwego apostoła polega na tym, że głosi on kazanie o cierpieniu, zmartwychwstaniu i urzędzie Chrystusa i kładzie podstawy takiej wiary, jak mówi też sam Chrystus: „Będziecie o Mnie składali świadectwo" (J 15,27). I wszystkie porządne święte księgi mają wspólne to, że wszystkie razem zwiastują i głoszą Chrystusa. Jest to też prawdziwy kamień probierczy do badania wszystkich ksiąg, gdy się widzi, czy głoszą one Chrystusa, czy nie, ponieważ całe Pismo ukazuje Chrystusa (Rz 3,21), a św. Paweł nie chce znać niczego, jak tylko Chrystusa (1 Kor 2,2). To, co Chrystusa nie naucza, nie jest apostolskie, nawet gdyby nauczał tego św. Piotr albo św. Paweł. Natomiast to, co Chrystusa zwiastuje, jest apostolskie, nawet gdyby zwiastował to Judasz, Annasz, Piłat i Herod. Lecz ten Jakub nic więcej nie robi, tylko popędza ku prawu i jego uczynkom i tak niedbale wrzuca jedno obok drugiego, że wydaje mi się, iż był to jakiś dobry i pobożny człowiek, który wziął kilka wypowiedzi uczniów apostołów i tak rzucił je na papier lub być może list ten napisany został przez kogoś innego na podstawie jego kazania. Nazywa on prawo prawem wolności, chociaż św. Paweł nazywa je prawem niewoli, gniewu, śmierci i grzechu. Ponadto przytacza wypowiedzi św. Piotra: „Miłość za- krywa mnóstwo grzechów" oraz: „Ukorzcie się tedy pod ręką Boga" 44 . Podobnie wypowiedź św. Pawła w Ga 5,17: „Duch pożąda przeciw nienawiści" 45 . A przecież św. Jakub został docześnie zgładzony przez Heroda w Jerozolimie przed św. Piotrem, tak że się słusznie pokazuje, iż [autor tego listu] żył długo po św. Piotrze i Pawle. Summa 46 : chciał on odeprzeć tych, którzy zdali się na wiarę bez uczynku, a był w tej sprawie zbyt słaby pod względem umysłu, rozumienia i słów, toteż rozrywa Pismo i sprzeciwia się przez to Pawłowi i całemu Pismu. Chce osiągnąć przez głosze- nie prawa to, co apostołowie osiągają przez pobudzanie do miłości. Dlatego nie chcę go mieć w swojej Biblii wśród właściwych głównych ksiąg, nie chcę jednak przez to nikomu bronić traktować go i cenić tak, jak ma ochotę, ponieważ jest w nim poza tym wiele dobrych wypowiedzi. Jeden świadek to nie jest żaden świadek w ziemskich sprawach; jak ma więc tylko ten jeden, sam, mieć znaczenie wobec Pawła i całego pozo- stałego Pisma? "
|