Smoku,
Cytuj:
Duch Święty mówi: słyszeliście głos Jego, (...) kusili mnie ojcowie wasi (...), chociaż oglądali dzieła moje przez czterdzieści lat. Dlatego miałem wstręt (...) i powiedziałem: (...) nie poznali też dróg moich, tak iż przysiągłem w gniewie moim: Nie wejdą do odpocznienia mego.
Zdaniem natchnionego autora Listu do Hebrajczyków Duch Święty jest autorem cytowanych słów Psalmu 95:7-11.
Czyj głos słyszeli Żydzi na pustyni? Czyj głos słyszą teraz adresaci listu? Dlaczego Duch Święty przypisuje sobie dzieła JHWH?
Ano, prosta sprawa. Wystarczy sięgnąć do literatury żydowskiej i poczytać. W żydowskiej literaturze rabinicznej Duch Św.:
- wypowiada się w pierwszej osobie
- jest czasami utożsamiony z Bogiem Jahwe
- jest czasami odróżniony od Jahwe jako Jego immanencja (manifestacja, sposób działania)
- ogłasza
- woła
- płacze
- mówi
- odpowiada39
- dyktuje (np. księgę Estery czy też Pieśń nad Pieśniami)
- uzdalnia40
- objawia41
- oświeca (proroków i ludzi)42
- stwarza 43
Podobnie zresztą Boża Szechina:
- wypowiada się w pierwszej osobie
- jest czasami utożsamiona z Bogiem Jahwe
- jest czasami odróżniona od Jahwe jako Jego immanencja (manifestacja)
- mówi i słyszy
- Bóg wydaje polecenia swej szechinie
- szechina "postanawia"
- szechina jest "wszędzie", na całym świecie
- oświeca ludzi29
- przebywanie szechiny z czlowiekiem zalezy od jego grzesznosci bądź swietosci30
- wobec szechiny można postępować obraźliwie (por. zasmucanie Ducha Św. w Ef 4:30)31
- z szechiną można się spierać i przeciwko niej szemrać
- szechina "wklada slowa w usta"32
Konkretne cytaty znajdziesz tutaj:
http://thaleia.pl/index.php?view=duchmanifestacje.html
Słownictwo jakim posługiwali się apostołowie (zwłaszcza Paweł i jego towarzysz - Łukasz, autor Dz.Ap.), było dokładnie takie samo jakim posługiwali się żydowscy rabini. A w związku z tym, że Paweł był wychowywany u stóp najznamienitszego rabina żydowskiego ówczesnego czasu - Gamaliela, więc trudno się dziwić, że używał terminów znanych w rabinicznych kręgach. Dotyczy to zresztą nie tylko terminologii, ale także rabinicznych metod interpretacji, które można często, gęsto znaleźć w jego listach. Podobnie jak z Trójcą, tak samo jest z Duchem. Brak śladów, że w pewnym momencie nagle uczniowie usłyszeli: "halo, halo, wierzyliśmy nie tak jak trzeba, od teraz Duch jest osobą i częścią trójosobowego Boga!". BTW, zadawałem już to pytanie: od kiedy uczniowie dowiedzieli się, że Duch jest trzecią osobą Trójcy?