AdamW napisał(a):
Jeśli tak faktycznie było, to zastanawiam się czy jest w ogóle sens "rozbierania" na czynniki pierwsze doktryn Kalwinizmu?
Problem polega na tym, że tak zwany kalwinizm mimo nazwy nie ma swojego początku u Kalwina lecz znacznie wcześniej. Niektóre doktryny widać u Augustyna [1] z którego czerpał Kalwin a niektóre u gnostyków z których sam Augustyn się wywodził. [2]
[1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Augustinian_Calvinism[2]
https://youtu.be/mhLF-llpFX0 (Nie ze wszystkim zgadzam się z tym kanałem lecz materiał moim zdaniem warty obejrzenia w języku angielskim)
AdamW napisał(a):
Jak Duch Boży mógłby poprowadzić chociażby do myśli ścięcia "heretyka"?
Duch Święty nie prowadził tych ludzi.
"Heretyka po pierwszym i drugim upomnieniu unikaj; Wiedząc, że taki człowiek jest przewrotny i grzeszy, i sam siebie osądza" Ty 3:10-11
Troszkę na ten temat pisaliśmy tutaj:
viewtopic.php?f=1&t=1970&start=15Pod spodem przeniosę tylko część odpowiedzi z powyższego wątku:
Jan Kalwin przykładowo pisze, że Bóg aranżuje wszystko przez swą suwerenną radę, w taki sposób, że osoby, które się narodziły są potępione od łona aż do pewnej śmierci i w ten sposób mają Go uwielbić przez pewne zniszczenie.
“God arranges all things by his sovereign counsel, in such a way that individuals who are born are doomed from the womb to certain death, and are to glorify him by certain destruction
https://www.ccel.org/ccel/calvin/institutes.v.xxiv.htmlOdnośnie Servetusa:
[1]“Whoever shall now contend that it is unjust to put heretics and blasphemers to death will knowingly and willingly incur their very guilt. This is not laid down on human authority; it is God who speaks and prescribes a perpetual rule for his Church..."
John Calvin - Defense of Orthodox Faith against the Prodigious Errors of the Spaniard Michael Servetus, published in early 1554
prócz zabijania heretyków Kalwin również tolerował tortury. Przykładem jest Jacques Gruet[2][3]
[2]Gruet was tortured every day for a month, after the inhuman fashion of that age. He confessed that he had affixed the libel, and that the papers found in his house belonged to him; but he refused to name any accomplices. He was condemned for religious, moral, and political offences; being found guilty of expressing contempt for religion; of declaring that laws, both human and divine, were but the work of man’s caprice; and that fornication was not criminal when both parties were consenting; and of threatening the clergy and the Council itself. He was beheaded on the 26th of July, 1547.
http://www.ccel.org/ccel/schaff/hcc8.iv.xiii.xii.html[3] On June 27, 1547, a threatening note was found on St. Pierre Cathedral which was believed to have been written by Gruet.[3] The note threatened Calvin and fellow minister Abel Poupin, referring to the recent stabbing of another religious leader, Verli de Fribourg. The next day, Gruel was accused and arrested.[1] Gruet's home was searched and papers were found which showed Gruet's opposition to the religious leaders of the town.[3] Imprisoned for a month, he was tortured and confessed to libeling Calvin, but did not name any accomplices.[2] The day of his death, Gruet was marched from his prison at l'Eveche to the Hôtel de Ville, a rout which brought him past his own home.[3] He was beheaded on July 26, 1547.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Gruet